Fr

PARTNER CONTENT

MMD: Hoe productinnovatie in retail stimuleren?

Woensdag 9 Maart 2022

MMD: Hoe productinnovatie in retail stimuleren?

Aan het begin van dit jaar is het tijd om het marketingplan van je innoverende producten te concretiseren. Stel je in de plaats van diegene die je nieuwe product koopt. Waar zou je informatie zoeken? Waar zou je het kopen? En welke sleutelboodschap zou je duidelijk maken dat het om het juiste product voor jou gaat.   Een aanzet tot antwoord en advies met Anja Desmedt en Olivier Degrez, respectievelijk new tool development & operations manager en director van MMD, de retail mediaregie van Delhaize.  

Jullie zeggen dat er een parallel moet worden getrokken tussen het traject van de marketeer en dat van de consument, als het gaat om de lancering van een nieuw product of een nieuwe dienst.  

Olivier Degrez: Inderdaad, het parcours vertoont gelijkenissen. Beiden moeten zich in de eerste plaats informeren, een slimme keuze maken tussen de aangeboden opties en, tot slot, testen, leren en de ervaring optimaliseren.  

Het ligt voor de hand, maar voordat een product of dienst gelanceerd worden, moet de marketeer eerst de affiniteitsdoelgroepen definiëren en ervoor zorgen dat hij of zij de consumer insights van deze doelgroepen kent. En de markt waarop ze zich richten: de omvang ervan, het concurrentielandschap, de bestaande klanten en zelfs de kopers van producten in soortgelijke categorieën.  

Vervolgens verdient het traject van de klanten aandacht: de plaatsen waar zij in contact kunnen komen met je product of dienst.

Daarna is het tijd om de geschikte marketingmedia te bepalen en het mediaplan daarbij te laten aansluiten. Bedoeling is ervoor te zorgen dat je productinnovatie door de doelgroepen wordt gezien, besproken en gekocht.   Alle beschikbare touchpoints moeten ook worden gekoppeld aan de reach in elke fase van de funnel; het marketingmateriaal moet tot slot ook alle informatie bevatten die de consument nodig heeft om conversies te stimuleren.  

De kunst van de 'laatste meter marketing'.  

Inderdaad. Het komt erop aan je doelgroep te bereiken op belangrijke momenten in het aankoopproces, op alle locaties en via alle devices; maak dus je nieuwe product zichtbaar in alle aankooptrajecten en -kanalen.  

Dit is waar Retail Media om de hoek komt kijken, in combinatie met een globaal mediaplan. En dat op een intelligente manier, door gebruik te maken van alle hefbomen die wij marketeers bieden en het advies dat wij hun kunnen geven om hun creativiteit te stimuleren en hen in staat te stellen zich te onderscheiden van vergelijkbare concurrerende merken en producten.
Welke MMD-producten en -formules zijn het meest geschikt voor de lancering van nieuwe producten of diensten?  

Anja Desmedt: Dat zijn er heel wat. Ik verwijs je naar onze website (glimlach). Vóór het eigenlijke winkelen kun je de interesse van de doelgroep thuis wekken, bijvoorbeeld met het Delhaize magazine, via e-mailing of bannering online.
Dan is er nog het hele scala van omnichannel instore-acties: digital signage, caddy's, audiospots, enz. Op dat vlak moeten de contacten en herhaling geoptimaliseerd worden, met het oog op de beoogde impact en de verandering in het consumentengedrag.  

Wellicht is ook de klantenervaring heel belangrijk?  

Je moet je lancering ensceneren, er een event van maken, om aldus de eerste aankopen aan te moedigen. Je mag de impulsieve aankopen niet onderschatten, als product of dienst goed gecontextualiseerd zijn. Coupons, sampling, testing & tasting zijn kostbare tools; ze kunnen op voorhand op een originele manier worden aangekondigd en geactiveerd, zowel online als in de winkel. 

 Jullie leggen ook de nadruk op de analyse van de prestaties, de posttesting van campagnes: allemaal diensten gericht op ROI die MMD ter beschikking van zijn klanten stelt. 

 Olivier Degrez: Dat is fundamenteel. Onze klanten krijgen zeer granulaire gegevens over de distributie van hun producten en de verdeling van hun online en offline verkoop over het hele land, winkel per winkel, zodat ze deze gegevens snel kunnen omzetten in passende acties, indien nodig.  

Op dezelfde manier zal post-reporting over een bepaalde campagne helpen om de volgende te optimaliseren. Wij kunnen ook waardevolle en zeer fijnmazige informatie verstrekken over het profiel van nieuwe kopers om herhalingsaankopen te garanderen en de doelgroep te verbreden.  

Anja Desmedt: De uitdaging bestaat er ook in de groep van eerste kopers uit te breiden en het percentage heraankopen snel te stimuleren naargelang van de levenscyclus van het nieuwe product of de nieuwe dienst. De aandacht moet gericht blijven op het behoud en de uitbreiding van deze eerste doelgroep door inspiratie en interactie met deze nieuwe kopers aan te moedigen om hun ervaring beter te begrijpen.  

Lees hier meer.

Archief / PARTNER CONTENT