Fr

AWARDS

De CCC van MM: Tim & Niels, 'The Breakaway', Brussel Mobiliteit

Dinsdag 8 Maart 2022

De CCC van MM: Tim & Niels, 'The Breakaway', Brussel Mobiliteit

Traditioneel maakt de redactie gebruik van de Agency of the Year om zijn CCC toe te kennen. Die gaan naar de Client, Campaign en Creatives die er volgens de redactie het meest verdienstelijke jaar hebben opzitten. Dat doet ze zo objectief mogelijk, op basis van al wat ze kon observeren, analyseren en rangschikken tijdens de twaalf maanden van 2021.
Client: Brussel Mobiliteit
2021 stond voor Brussel Mobiliteit creatief gezien in het teken van 'Laat het donker je niet verrassen' van VO Group, 'Feet' en de straffe uitspraken van Baudouin magistraal geregisseerd door mortierbrigade. Deze vier campagnes blinken uit door hun creativiteit in de sombere context waarin we al maanden leven. Vanwege dat lef alleen al verdient Brussel Mobiliteit volgens ons de titel.  

De adverteerder gaf met andere woorden blijk van lef, terwijl de meerderheid zijn kop in het zand stak of zich koest hield om de gezondheidscrisis zonder al te veel schade te doorspartelen. Dat moet worden benadrukt en vooral tot voorbeeld worden verheven. Des te meer als je weet dat het gaat om een overheidsdienst die meestal kampt met administratieve logheid, toch eerder een belemmering dan een springplank voor creativiteit.  

Kortom, bij MM zijn we vol bewondering voor Brussel Mobiliteit en kunnen we hun initiatieven alleen maar toejuichen. Mocht je zo je twijfels hebben over onze keuze, kijk dan zeker naar onderstaande spots.
Campagne: ‘The Breakaway’(Decathlon/BBDO)
Als er een campagne is waar we in 2021 niet omheen konden, is dat beslist 'The Breakaway' van BBDO Belgium voor Decahtlon. Haar palmares in het MM Report spreekt voor zich: twee Grand Prix op Eurobest (Brand Experience & Activation en Creative Strategy) - waar ze ook een Silver en drie Bronze haalde - en de Grand Prix PR op de Epica, bovenop een Gold, een Silver en een Bronze. Daarnaast won ze ook drie Bronze op de Clio Sports, een première voor België.  

Als je weet dat het pas de eerste grote creatieve competities waren waarvoor 'The Breakaway' ingeschreven werd, kun je er gerust van uitgaan dat de prijzenkast van het voormalige bureau van Decathlon dit jaar nog gevulder zal geraken.  

'The Breakaway' ging van start in maart 2021, in volle lockdown. De campagne vertelt het verhaal van het eerste e-cycling team bestaande uit gedetineerden die hard getraind hebben voor de uitdaging van hun leven: een race tegen het 'Team Justice', met daarin onder andere minister Vincent Van Quickenborne. De race vond plaats op het platform Zwift en vertegenwoordigde 23 km langs de Champs-Élysées in Parijs. Uiteindelijk won justitie, zoals blijkt uit deze video die gepost werd op de sociale media.  

Met 'The Breakaway' wilde Decathlon bepalen of virtuele sport kan bijdragen tot de re-integratie van gedetineerden in de 'gewone' wereld, zoals marcom verantwoordelijke Thomas Lejeune Debarre bij de lancering uitlegde: "Decathlon wil sport toegankelijker maken en via dit project willen we benadrukken dat sport mensen samenbrengt, ondanks hun verschillen of vooroordelen, dankzij een gemeenschappelijke passie - in dit geval wielrennen. We denken dat sport de sleutel is om te leren samenleven, respect voor elkaar te hebben, elkaar te helpen. Dat zal uiteraard heel belangrijk zijn als de gedetineerden vrijkomen en geherintegreerd worden in de samenleving."  

Nog even preciseren dat het experiment wellicht binnenkort herhaald zal worden in andere gevangenissen. Daarover zijn gesprekken bezig, bevestigde Thomas Lejeune Debarre ons onlangs.
Creatives: Tim Schoenmaeckers en Niels Sienaert (FCB Chicago)
Deze keuze zal wellicht sommige mensen verbazen en anderen ontgoochelen, maar toch staan we er helemaal achter, omdat de Amerikaanse droom van dit Belgische creatief team een succesverhaal is, zoals we er graag (veel) meer zouden lezen (en vertellen).
Tim Schoenmaeckers en Niels Sienaert leerden elkaar in 2008 kennen aan de Luca School of Arts in Gent. In 2010 liepen ze stagen bij Duval Guillaume Brussels, waar ze zich al heel snel onderscheidden en aangeworven werden. Ze bleven vijf jaar bij wat een van 's lands creatiefste bureaus was. Daarna vertrokken ze naar Happiness en profiteerden van de (ondertussen ontbonden) alliantie tussen het gelukkig bureau en FCB om in 2018 naar Chicago te vertrekken.
Amper drie jaar later werd het duo benoemd tot creative director. Deze pijlsnelle promotie danken ze onder andere aan de bijna schaamteloze capaciteit van Tim Schoenmaeckers en Niels Sienaert om creatieve prijzen te winnen.

Check het volgende lijstje maar eens: twee Grand Prix, evenveel Titanium, zeven Gold, zes Silver en zes Bronze op de Cannes Lions, een Black Pencil Winner, een Graphite, vijf Wood Pencils op de D&AD; een Grand Prix, zeven Gold, vier Silver, twee Bronze op de One Show; een Grand Prix, zes Gold, een Silver, twee Bronze op de NYF; een Gold, vijf Silver, vier Bronze op de ADC Awards; en, last but not least, zes Gold op de Andy. Indrukwekkend, nietwaar?  

De meest prestigieuze prijzen vielen hun te beurt in 2021 voor Boards of Change, een campagne voor de stad Chicago, na de trieste dood van George Floyd die de Afro-Amerikanen moest aanzetten om te gaan stemmen bij de presidentsverkiezingen. Dat deden ze ook, want de stad registreerde een recordaantal stemmen binnen de zwarte gemeenschap. De 'Boards of Change' zijn nu tentoongesteld in het DuSable Museum of African American History van Chicago.  

Geef toe, dat verdiende toch de titel van Creatives of the Year? Als we er dan nog bij vertellen dat Tim Schoenmaeckers en Niels Sienaert vorig jaar ook de kans kregen om een spot te maken voor de Super Bowl, begrijp je helemaal dat dit een uitzonderlijk jaar was voor de bijzondere creatieven die ze zijn.

Archief / AWARDS