Fr

CREATIONS

Mikken op creativiteit voor een betere wereld, door Isabel Van den Broeck (Creative Belgium)

Maandag 7 Maart 2022

Mikken op creativiteit voor een betere wereld, door Isabel Van den Broeck (Creative Belgium)

Creative Belgium heeft als bestaansreden om creativiteit voor merken te stimuleren, de volgende generatie te ondersteunen en inclusiviteit in onze industrie aan te moedigen. Het is dan ook een deel van onze verantwoordelijkheid om maatschappelijk verantwoord ondernemen als basis van groei mee op de agenda te zetten.

Er is vandaag een fundamentele evolutie zichtbaar, (grote) merken willen de wereld verbeteren. Niet meer gestuurd vanuit een marketingplan, maar vanuit hun eigen merkidentiteit en verantwoordelijkheid. Want het is nodig, meewerken aan een betere wereld. De United Nations wil tegen 2030 welvaart bevorderen en acties zien om de planeet te beschermen. Hun SDG’s leggen de grondslag voor strategieën die zowel economische groei ontwikkelen als een reeks sociale behoeften aanpakken. We zijn ondertussen al 2022. Ik geloof graag dat merken vandaag niet uit opportunisme handelen. Net zoals creatieve bureaus. Ik geloof dat merken verder willen kijken en weten dat ze sowieso beter doen als ze inzetten op maatschappelijk engagement. Mensen houden daar ook van. En we beseffen intussen allemaal dat we mee verantwoordelijk zijn.

Als creatief denken ingezet kan worden vanuit een diepe overtuiging en een commitment zal dat sowieso leiden tot groei en innovatie. Het wordt nog te vaak beweerd dat bureaus enkel bezig zijn met awards en non-profit werk inzetten om er te winnen. Nu, laten we dit type werk niet enkel onder opportunisme klasseren, dat voelt als ouderwets cynisme en daarop hou je een bureau niet draaiende. Wel is het zo dat in ons vak alles draait rond de kracht van merken en de kracht van ideeën. En net dit kan een meerwaarde betekenen voor de economische groei van merken. 

Dat zien we dus ook meer en meer op creatieve award shows. AB InBev heeft vorig jaar getoond hoe een maatschappelijk commitment en creativiteit ingezet kan worden als hefboom voor een succesverhaal dat impact heeft op mensen, merken en onze planeet. Om landbouwers in de US door een 3-jarige overgangsperiode naar biologische gewassen te helpen, gaat de "Contract for Change"-campagne langetermijncontracten aan waarin landbouwers wordt beloofd de correcte en hoogste prijs te betalen voor biologische gewassen. Contract for Change, een idee van onze Tim Schoenmaeckers en Niels Sienaert (FCB Chicago), won in Cannes vorig jaar de PR Grand Prix en ook nog acht leeuwen, waaronder een Titanium. Een inspirerend voorbeeld van creatieve marketing dat voortvloeit uit de kracht van de relatie tussen het bureau en de klant.

Meer dan ooit is het tijd om creativiteit ook in te zetten om een maatschappelijk verschil te maken, om merken te stimuleren mee te bouwen aan een betere wereld. Laten we dat samen doen. Iedereen heeft er baat bij: merk, maatschappij, mens en ook de bedenkers.

Archief / CREATIONS