Fr

AWARDS

AOTY 2022 - Agency of the Year: waarom Happiness

Dinsdag 1 Maart 2022

AOTY 2022 - Agency of the Year: waarom Happiness

Happiness heeft dus de stercategorie van de Agency of the Year 2022 op zijn conto geschreven. De competitie was dit jaar bijzonder pittig en spraakmakend met vier bureaus in de finale. Happiness, dat sinds vorig jaar weer volledig onafhankelijk is, kan inderdaad prat gaan op een opmerkelijk jaar op het vlak van new business, creatieve productie en de evolutie van zijn positionering.

Op het vlak van new bizz consolideerde het zijn bestaande klanten, met Spadel als belangrijkste exponent daarvan. De groep vertrouwde Happiness, na Bru in 2015, het budget van Spa voor België en Nederland toe, alsook de digitale content van zijn mineraalwater.

Andere klanten die ook hun samenwerking met het bureau hebben versterkt, zijn QSRP Group met Go!Fish, eBay met Marktplaats, The Carlsberg Company met Masalto, St Hubertus en TAO, enz. Daarnaast verwelkomde het bureau maar liefst negen nieuwe klanten: Cupra, Nespresso, Eggo, Amplifon, Patroba, Savencia, Bidimo, Playright en Vooruit.

Verder was de jury van AOTY 2022 bijzonder onder de indruk van de creativiteit die het bureau aan de dag legt voor al zijn klanten. Dit bleek uit zijn eerste plaats in het MM Report 2021, met tien verschillende campagnes voor negen verschillende klanten, waarvan slechts twee non-profitklanten...

Wat de jury ook overtuigde, was de kundigheid van Happiness om zich voortdurend aan de tijdsgeest aan te passen. Getuige hiervan is het concept ‘Agency as a Publisher’, waarin creativiteit en content worden verenigd. Vertrekkende van de vaststelling dat merken steeds meer ‘uitgevers’ worden, of leveranciers van content, heeft Happiness zijn creatie verrijkt door te investeren in content providers, die “reizen en leven in cyberspace, en precies weten welk medium en welk formaat engagement binnen communities verwezenlijken". Hun expertise is onlosmakelijk verbonden met die van de concept providers, en beide staan onmiskenbaar garant voor het toekomstige succes van Happiness.

Tot slot geven we mee dat het bureau de aandelen van FCB heeft uitgekocht en zijn structuur heeft herzien. Deze is in handen van drie groepen aandeelhouders: de CEO en oprichtster Karen Corrigan en haar kinderen (41%), WeLoveHappiness, waarin belangrijke medewerkers zijn verenigd (19%), en het saldo door de Belgische private equity maatschappij Tilleghem. Onder deze overkoepelende structuur - The Happiness Company - bevinden zich de Happiness bureaus in Brussel en Saigon, die verbonden zijn aan hun twee Bliss innovatiestudio's in dezelfde steden.

Archief / AWARDS