Fr

BRANDS

Amazoniaque, door Griet Byl (MM)

Zondag 20 Februari 2022

Amazoniaque, door Griet Byl (MM)

Eerder deze maand maakte Amazon bekend dat het in 2021 31 miljard reclamegeld wist binnen te halen; dat was een stijging met zo’n 32% tegenover een jaar eerder. Daarmee is het ’s werelds derde grootste digitaal reclamebedrijf en, na Google en Facebook, en een hoofdrolspeler in retail media.

Die zijn aan een steile opmars bezig in hun verovering van de toch al zo gegeerde reclamekoek: grote retailers investeren aanzienlijke bedragen en veel energie in hun eigen technologisch geavanceerde (digitale) platformen en slagen er wonderwel in om adverteerders te overtuigen. Dat hoeft niet te verwonderen, als je kijkt naar de veranderende privacyregels en het groeiende belang van first party data – het nieuwe goud dat in het Eldorado van Amazon & co voor het rapen ligt.

In het geval van Amazon komt daar nog bij dat het platform een relevante rol speelt in alle fasen van de consumer journey, en niet meer alleen in de laatste. Volgens recent (Amerikaans) onderzoek van Feedvisor start de meerderheid van de shoppers (62%) zijn zoektocht naar nieuwe producten op Amazon en checkt 75% er prijzen en reviews alvorens een aankoop te doen. Als je weet dat 56% van de respondenten in datzelfde onderzoek elke dag of minstens enkele keer per week naar Amazon surft, lijkt het evident dat het the place to be is om in contact te komen met klanten.

Bovendien kan Amazon rekenen op een bijzonder sterke loyaliteit: 69% van de respondenten bevestigde de afgelopen twee maanden minstens een product te hebben gekocht op de e-commerce site. Hoewel het daar wel eens concurrentie zou kunnen krijgen, want 30% van de respondenten bevestigde te hebben ingetekend voor de marketplace van Walmart.

Ook dat maakte trouwens voor het eerst zijn reclame-inkomsten bekend: de gespecialiseerde afdeling Walmart Connect genereerde naar eigen zeggen 2,1 miljard dollar met zijn retail media in 2021. Die komen niet alleen uit de advertenties voor merken die producten verkopen op zijn site, maar onder andere ook uit een demand-side platform dat merken kunnen inzetten om hun advertenties te targeten aan de hand van Walmarts shoppingdata. In totaal komt het met zijn reclame-inkomsten in de buurt van wat Pinterest aan reclame oplevert.

En dit is nog maar een begin; volgens cijfers die Zenith eind vorig jaar publiceerde, groeide (digitale) retail media met 24% in 2019 en met 53% in 2020, vervolgens met 47% in 2021, goed voor een totaal van 77 miljard dollar; da’s evenveel als de Amerikaanse kranten, magazines, radio en bioscoop samen. Tegen 2024 zou dat bedrag moeten oplopen tot 143 miljard dollar. Uiteraard komt een groot deel van deze groei van budgetten die vroeger in fysieke winkels uitgegeven werden. Maar toch. Misschien een idee voor een volgende pijler in het diversificatiemodel van pakweg DPG Media, als de politiek geen roet in het eten gooit? Een streamingdienst hebben ze al😉

Archief / BRANDS