Fr

MEDIA

Waarom Amazon over zijn reclame-inkomsten communiceert, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 6 Februari 2022

Waarom Amazon over zijn reclame-inkomsten communiceert, door Fred Bouchar (MM)

Het besluit van de Gegevensbeschermingsautoriteit om het TCF van IAB Europe op losse schroeven te zetten, kreeg heel wat meer media-aandacht dan dat van zijn Oostenrijkse tegenhanger die vorige maand Google Analytics er ook van beschuldigde de GDPR te schenden, zou volgens Stratégies voor opschudding hebben gezorgd bij alle juridische afdelingen en gespecialiseerde advocatenkantoren. Dat is misschien enigszins overdreven. Hetzelfde geldt voor te stellen dat de Gegevensbeschermingsautoriteit in real time online reclame als illegaal beschouwt, zoals Le Soir titelde.
 
Wel is het duidelijk dat digitale reclame en technologie een tijdperk van steeds strengere regelgeving ingaan. Een tijdperk waarin de verzamelde gedragsgegevens - te beginnen met de toestemming en voorkeuren van de gebruiker - een strategische troef worden, gestimuleerd door de stormloop om first party data te bemachtigen.
 
In dit verband is het opmerkelijk dat in het concert van winstcijfers met elf cijfers die de Gafams aan het begin van het jaar op ons loslaten, Amazon voor het eerst zijn reclame-inkomsten als een afzonderlijke post heeft meegedeeld (tot dusver waren deze opgenomen in de rubriek "andere inkomsten"). Dit is niet onbelangrijk, zoals The Drum opmerkt.
 
De reclame-inkomsten bedroegen in 2021 31,5 miljard: da’s niet veel vergeleken met Google dat meer dan het dubbele ophaalt met zijn reclame, maar wel vergelijkbaar met de reclame-inkomsten van de gehele wereldwijde dagbladpers, volgens de laatste cijfers van Dentsu.
 
Onze Schotse collega gaat nog verder in zijn analyse: hij merkt op dat reclame op Amazon al meer inkomsten genereert dan zijn abonnementsdiensten zoals Prime, ook al vertegenwoordigt reclame slechts 7% van de totale groepsinkomsten, en is van oordeel dat Amazon zijn reclamecijfers misschien voor het eerst openbaar heeft gemaakt als reactie op voor hem gunstige systeemveranderingen.
 
Het neveneffect van de verdwijnende third-party cookies is een beetje als het verhaal van de brug die gedemonteerd wordt om het jacht van Bezos door te laten: het is een koninklijk geëffend pad voor Amazon. Diens eigen data over het gebruikersparcours zullen waardevoller zijn dan ooit naarmate e-commerce groeit en retailmedia populairder worden.
 
Ook de "klassieke" retailers heeft dit begrepen. De meeste van hen investeren in nieuwe oplossingen om hun reclame-inventaris en hun data te verzilveren, zoals blijkt uit de recente lancering van Carrefour Links, een platform van oplossingen dat de eigen data gegenereerd door de 80 miljoen gezinnen die klant zijn bij de groep integreert.

Archief / MEDIA