Fr

BLUE

Louis Vanheurck (Kazidomi): e-commerce as a force for good

Dinsdag 1 Februari 2022

 Louis Vanheurck (Kazidomi): e-commerce as a force for good

Tijdens de tweede editie van de Belgian Marketing Awards verkoos de jury Kazidomi tot Young Belgian Marketing Company of the Year. De start-up dankt zijn titel hoogstwaarschijnlijk aan de juistheid van zijn globale visie op e-commerce en de manier waarop hij een trouwe en groeiende klantenkring wist op te bouwen. Dat deed hij op basis van een meaningful branding die persoonlijk en planetair welzijn wonderwel combineert. Louis Vanheurck de Tornaco, strategic innovation lead, geeft toelichting bij het businessmodel. Met passie en kennis van zaken.

Kazidomi is een initiatief dat al bestaat sinds 2016, maar in november vorig jaar een diepgaande branding onderging. Waar staat het concept precies voor?
Kazidomi is een webwinkel, ontstaan uit een holistische visie op gezondheid die ons leven en onze consumptie gezonder, duurzamer en verstandiger wil maken. Het werd in 2016 opgericht door Emna Everard en Alain Etienne rond twee pijlers, gezondheid en planeet, om iedereen in staat te stellen beter voor zichzelf te zorgen met gezonde producten en eerlijke praktijken, binnen een meer ecologische manier van leven die de mens en de planeet respecteert.


Vandaag telt de onderneming ongeveer 70 werknemers en verkopen we onze producten vooral in België, Frankrijk en Nederland, net als in de naburige landen.

Concreet biedt Kazidomi een online catalogus van gezonde, ethische en aangename producten. Een van de sleutelelementen in onze filosofie is de aandacht voor de ingrediënten van de producten, een thema waar wij veeleisend en compromisloos op zijn, met behulp van een zeer strikt en gedetailleerd handvest.

Een ander onderdeel van het model is de wens om zoveel mogelijk mensen te bereiken met ons aanbod, zodat zij meer respect kunnen opbrengen voor hun gezondheid en voor de planeet. Om dit te bereiken, hebben wij een abonnementsformule uitgewerkt die 80 euro per jaar kost. Leden hebben recht op prijsverminderingen en andere voordelen, zoals gratis levering of promoties met partnermerken. Dit abonnement is ook beschikbaar als 30-dagen proefabonnement.

Vorig jaar hebben wij onze e-shop gereorganiseerd om onze klanten beter te ondersteunen; zo kunnen zij nu de catalogus en het winkelwagentje via een vrij nauwkeurig filtersysteem aanpassen aan hun levensstijl. Wij hebben momenteel bijna 20.000 leden; internetgebruikers kunnen via de site ook aankopen doen zonder lid te zijn.

Jullie promoten gezonde en ecologische producten via jullie site, maar op welke manier is jullie businessmodel duurzaam?

Ons streven naar een duurzamere levensstijl begint met ons productaanbod, dat voor het overgrote deel biologisch en plantaardig is. Wij besteden ook veel aandacht aan de manier waarop wij onze producten verdelen, verpakken en leveren. Dit kan nog steeds een probleem zijn, vooral voor vloeibare producten, maar we blijven erover nadenken.

Meer fundamenteel leggen we ons echt toe op "business as a force for good", wat betekent dat wij via e-commerce groenere gewoonten willen creëren. Het feit dat Kazidomi een onlineplatform is, stelt ons in staat met een relevanter, beter getarget aanbod te komen dan in een fysieke winkel: dankzij de data die we verzamelen, is de ervaring gepersonaliseerder, het aanbod gerichter en de impact doeltreffender.

Wij leggen veel nadruk op interactie met onze klanten via sociale media en nieuwsbrieven, om hen te ondersteunen bij hun winkelervaring, door informatie en advies over producten te verstrekken. Het merk werd gelanceerd zonder enige investering in above media en vertrouwde volledig op influencers; content is ons belangrijkste communicatiemiddel.

Waaraan danken jullie je titel als Young Belgian Marketing Company of the Year, denk je?

Ik denk dat we in de business van meaningful marketing zitten. Het bedrijf is opgericht om de juiste reden, het heeft zich goed ontwikkeld en het heeft een team dat behoorlijk deskundig is op zijn gebied.

Wat vind jij van wat we de paradox van purpose marketing zou kunnen noemen? Die wil dat groei niet langer de ultieme doelstelling van een onderneming zou zijn, terwijl het stimuleren van groei net altijd de bestaansreden van marketing geweest is.

Als een project als het onze consistent blijft, zal de groei ervan inderdaad bijdragen tot het welzijn van de samenleving en in die zin kan groei dus heilzaam zijn.

Een goed voorbeeld is Patagonia. Het is beter hun producten te kopen dan producten die in principe niet goed zijn. Weet je, we dromen ervan groot te zijn zodat we kunnen lobbyen en dingen doen die verandering mogelijk maken, die een impact hebben.

Wat voor goede raad zou je geven aan bedrijven die de ambitie koesteren om duurzamer te worden?

De verandering moet van de mensen zelf komen, en de teams moeten op één lijn zitten; de leider zelf moet echt geëngageerd zijn en zich bewust zijn van de klimaatnoodsituatie. Er is nog te veel onwetendheid over de urgentie. De uitdaging op het vlak van change management is bijgevolg reëel.

Archief / BLUE