Fr

BLUE

Meerderheid consumenten bereid tot boycot van merken die geen actie ondernemen tegen klimaatverandering

Dinsdag 1 Februari 2022

Meerderheid consumenten bereid tot boycot van merken die geen actie ondernemen tegen klimaatverandering

Bedrijven kunnen te maken krijgen met tegenwerking van hun klanten als zij geen actie ondernemen tegen klimaatverandering.

Dit is de belangrijkste conclusie van het rapport The Rise of Sustainable Media, dat vorig jaar in december door Dentsu International en Microsoft Advertising gepubliceerd werd.  

Deze wereldwijde studie (24.000 respondenten in 19 landen) onderzoekt de attitudes en het gedrag van de consument met betrekking tot duurzame consumptie en reclame, en de manier waarop dit de groeistrategie van bedrijven kan herdefiniëren.  

Uit het rapport blijkt volgens de auteurs dat drie op de vijf mensen op zeer korte termijn - binnen een jaar - merken zullen beginnen boycotten die niet tegen de klimaatverandering optreden. In het rapport wordt, net als in andere soortgelijke studies, ook opgemerkt dat bijna de helft van de consumenten bereid is van merk te veranderen voor groenere alternatieven, en dat 30% van de consumenten bereid is meer te betalen voor meer ecologische producten en diensten.  

Consumenten vragen ook bijna unaniem aan bedrijven om niet alleen het juiste te doen voor de planeet, maar ook om "het goede voorbeeld te geven". 91% van de bevraagde personen wil dat merken explicieter laten zien dat ze bij alles wat ze doen positieve keuzes maken voor de planeet en het milieu.  

87% zei meer te willen doen om de klimaatverandering aan te pakken. Het was ook de meest aangehaalde bezorgdheid, vóór de pandemie (85%), de gezondheid van hun vrienden en familie (79%) of de levenskosten (76%).  

Veel consumenten weten echter niet waar ze moeten beginnen en voelen zich overweldigd door tegenstrijdige opties en informatie: 84% zegt dat het moeilijk is om te weten of merken en bedrijven echt goede "groene burgers" zijn. 42% vindt dat bedrijven duidelijke en vergelijkbare informatie moeten verstrekken over de voetafdruk van hun producten en reclame om deze milieuvriendelijker te maken.
"Media-verspreiding en reclameconsumptie zijn voor het publiek nog niet volledig gelinkt aan koolstofemissies"
Andere vaststelling: slechts 15% van de respondenten denkt dat surfen op het web een negatieve bijdrage levert aan de klimaatverandering. 17% is van mening dat televisiekijken bijdraagt tot de koolstofuitstoot, 14% zegt hetzelfde over videospelletjes en 11% over het streamen van muziek.  

77% zegt binnen vijf jaar alleen nog geld te zullen uitgeven aan merken die groene en duurzame reclame maken. Dit geldt vooral voor jongeren: 73% van de millennials en 71% van generatie Z - tegenover 45% van de boomers - denkt dat reclameconsumptie negatief is voor het milieu.

"De reclame- en media-industrie boekt al vooruitgang bij het koolstofvrij maken van traditionele media en blijft zoeken naar middelen om deze vermindering te versnellen in de manier waarop digitale media worden geproduceerd, opgeslagen, doorgegeven en geconsumeerd.  Om significante vooruitgang te boeken, is het echter essentieel om het hele media-ecosysteem samen te brengen om een nauwkeurige en transparante meting en rapportage van de werkelijke koolstofimpact van media-inhoud gedurende de hele levenscyclus van een campagne te garanderen", concludeert het rapport.

Archief / BLUE