Fr

INTELLIGENCE

Het belang van online kanalen voor consumenten die een elektrische wagen overwegen

Dinsdag 25 Januari 2022

Het belang van online kanalen voor consumenten die een elektrische wagen overwegen

In samenwerking met Kantar Division Profiles heeft Teads een tweeledig onderzoek gevoerd dat gericht was op het ontcijferen van de trends die de aankoop van elektrische voertuigen genereert.

De eerste studie werd gevoerd bij dan 1.900 consumenten uit de automobielsector uit acht landen, gerekruteerd uit het wereldwijde Kantar-panel (Verenigde Staten, Canada, Mexico, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje). De tweede studie werd gevoerd op het Teads-platform bij 400 consumenten die een aankoop van een elektrische wagen overwegen (uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten). Die consumenten werden gerekruteerd via een advertentie en kregen dezelfde vragenlijst die door Kantar werd opgesteld gepresenteerd.

De auteurs van de studie stellen een significante evolutie vast in de vooruitzichten naar meer milieubewust gedrag. Uit de studie blijkt ook dat online kanalen – te beginnen met de website van het merk – almaar belangrijker worden in het consumententraject, van bewustwording tot aankoop. Wat betreft de creatieve doeltreffendheid leggen zij de nadruk op de differentiërende elementen van elektrische voertuigen, zoals autonomie, het geld dat je ermee uitspaart, de levensduur van de batterij, enz.
 
Tv blijft de dominante keuze wat betreft reclame voor auto’s, maar de studie toont het toenemende belang van digital in het aankooptraject, vooral op het gebied van elektrische auto's: de helft van de consumenten die een aankoop overwegen, zoekt namelijk uitsluitend online (tegenover 35% voor auto’s met een verbrandingsmotor) - een trend die zich na de pandemie voor 74% van hen zal doorzetten.

In dit verband merkt Teads op dat nieuwssites 1,6 keer invloedrijker zijn dan sociale media bij het inspireren van consumenten die online op zoek gaan naar informatie over elektrische auto’s. Consumenten geven ook aan dat ze korte, relevante en niet opdringerige reclamefilmpjes willen zien.

Uit de studies blijkt ook dat 90% van de personen die geïnteresseerd zijn in de aankoop van een elektrische auto en 85% van de autokopers in het algemeen, actie ondernam na een online advertentie. Een bezoek aan de website van een merk was de meest waarschijnlijke actie (40%) na het zien van een online advertentie voor een wagen. De website van het merk komt dus naar voren als het onontbeerlijke touchpoint in het aankooptraject. In Europa begint 49% van de mensen die een elektrische wagen willen kopen, hun zoektocht met een bezoek aan de website, tegenover slechts 28% dat naar een concessiehouder gaat. Websites van merken zijn ook de bronnen die aankoopbeslissingen het meest beïnvloeden: 80% van de mensen die geïnteresseerd zijn in elektrische voertuigen, zegt dat ze een invloed hebben op hun uiteindelijke beslissing.

Een andere bevinding betreft de redactionele context: op dat vlak zijn nieuws en technologie de twee populairste omgevingen zijn, voor auto's. Bovendien zou volgens de auteurs van de studie de technologische vooruitgang een belangrijke plaats moeten innemen in campagnes over elektrische voertuigen, aangezien mensen die in dit soort wagens geïnteresseerd zijn, dit meer waarderen dan diegenen die op zoek zijn naar een auto met verbrandingsmotor (76% vs. 56%).

Archief / INTELLIGENCE