Fr

MEDIA

Gaming: paard van Troje in de metaverse, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 23 Januari 2022

Gaming: paard van Troje in de metaverse, door Fred Bouchar (MM)

Onder impuls van je-weet-wel worden de metaverse en alle technologie die een graantje meepikt van de hype die de opmars van de virtuele realiteit veroorzaakt tegenwoordig beschouwd als het nieuwe beloofde land van de postcorona wereld. Of, zoals Zuckerberg het formuleert, als de toekomst van het internet en de sociale media. En we hoeven waarschijnlijk niet op Meta te wachten voor de uitrol van dat grootscheepse project, want de metaverse zijn er al. Met dank aan wat vandaag de meest bloeiende tak in de entertainmentindustrie is: gaming.
 
De 69 miljard dollar die Microsoft op tafel legde voor Activision, is een voorbeeld van de metaverse-bewapeningswedloop tussen de Gafam en de gaming giganten. Microsoft vecht in beide kampen en werpt zich in de strijd met aan de ene kant telewerk en productiviteit – zijn core business – en videogames aan de andere kant.
 
Als 's werelds derde grootste gamebedrijf heeft de in Redmond gevestigde groep goed begrepen dat “gaming een sleutelrol zal spelen in de ontwikkeling van metaverse platforms”, om CEO Satya Nadella te citeren. In deze context is Activision ongetwijfeld een krachtig wapen dat perfect past in de strategie van Microsoft.
 
Voor wie het niet moest weten, de Amerikaanse uitgever claimt ongeveer 400 miljoen maandelijkse spelers en kan prat gaan op grote kleppers in de wereld van MMO (massively multiplayer online) games. Denk maar aan ‘World of Warcraft’ of ‘Call of Cuty’, die een aanvulling zullen vormen op de communities van ‘Minecraft’ en ‘Halo’ bij Microsoft: het zijn ontmoetingsplaatsen voor gamers bij uitstek en potentiële metaversums.

In feite zijn er, zoals de Futura-website uitlegt, veel overeenkomsten tussen videogames met meerdere spelers en de metaversums van morgen: avatars, voorwerpen of spelelementen met een bijzondere waarde en daardoor extra gegeerd, gekoppelde microbetalingen, onderdelen om te socializen - echte of denkbeeldige steden, huizen die de spelers naar believen kunnen inrichten om vrienden te ontvangen, communities, de notie van "persistentie" (je kunt deze werelden op elk moment verlaten en als je terugkeert, zullen ze parallel geëvolueerd zijn), enz. Kortom, het zijn nieuwe plaatsen om te socializen.

Dit leidt tot een andere overeenkomst tussen games en metaversums: ze hebben beide een betrokken publiek en bieden nieuwe speelterreinen voor marketeers. Ook al is het bedrijfsmodel van videogames/metaversums niet rechtstreeks gebaseerd op reclame, toch zijn merken welkom, zolang zij hun gebruikers maar echte ervaringsvormen bieden.

In principe toch. Meta lijkt inderdaad vastbesloten om zijn metaverse te gelde te maken op dezelfde basis die het fortuin van Facebook en Instagram heeft gemaakt. Enfin, ongeveer dan toch. Volgens de Financial Times dat zich over enkele onlangs door Meta gekochte brevetten boog, zullen de targetingtechnieken in diens metaversum cookies doen verbleken tot onschuldige privacysnoepjes...

Archief / MEDIA