Fr

BRANDS

Jumbo strijdt tegen isolement met kletskassa's (by Focalys)

Woensdag 12 Januari 2022

Jumbo strijdt tegen isolement met kletskassa's (by Focalys)

In Nederland zijn er 1,3 miljoen senioren die zich eenzaam voelen. Op basis van deze vaststelling biedt de supermarktketen Jumbo sinds november 2021 tragere kassa's aan voor gesprekken in gebieden waar mensen nogal geïsoleerd leven. 

Als lid van de nationale eenzaamheidscoalitie van het Ministerie van Volksgezondheid test Jumbo in haar winkel in Vlijmen al meer dan een jaar 'kletskassa's', waarbij je langer dan nodig een praatje kan maken met de kassiersters. Deze zones worden aangeduid met de slogan ‘De gezelligste kassa, voor als je geen haast hebt’.

De reacties op het initiatief waren overwegend positief waarop de retailer besloot om het concept in zijn 200 winkels in het hele land aan te bieden, daarbij vooral rekening houdend met de plaatsen waar eenzaamheid welig tiert. Aanvankelijk waren de kletskassa’s gericht op een ouder publiek, maar Jumbo stelde vast dat ook jongeren er gebruik van maakten. Om de ervaring te optimaliseren, heeft Jumbo zijn medewerkers opgeleid om deze nieuwe relatie met de klant nog beter in te vullen.

Dit solidariteitsinitiatief heeft niet alleen een maatschappelijke bijdrage (helpen om de eenzaamheid in Nederland te verminderen), maar ook twee voordelen: de kassiersters krijgen een rol van betekenis in de maatschappij, waarbij hun beroep dat vaak wordt verwaarloosd, meer naar waarde wordt geschat. Daarnaast kan het merk zich onderscheiden met een aanpak die een grote menselijke toegevoegde waarde heeft. En laat dat laatste nu net iets zijn dat e-commerceplatformen moeilijk kunnen bekomen...

Archief / BRANDS