Fr


Close

MEDIA

LN24: IPM aan boord, Joan Condijts vertrekt

Donderdag 23 December 2021

Voortaan wordt de 24/7 nieuwszender LN24 bestuurd door IPM, dit iets meer dan twee jaar na de start van de zender. Tijdens een buitengewone algemene vergadering op 22 december hebben de historische aandeelhouders groen licht gegeven voor het overnamebod van de groep onder leiding van François le Hodey. IPM betaalt 2,7 miljoen euro voor 68% van het kapitaal van LN24. 

Bij de herkapitalisatie hoort ook een inbreng van 300.000 euro van Belfius Insurance, dat nu 17% in handen heeft. Naast de vermelde aandeelhouders is de rest van de aandeelhoudersstructuur als volgt samengesteld: Besix (9%), Finance&Invest Brussels (3,6%), en Gilles Daoust en Martin Buxant die de rest van de aandelen delen.

Wat het organigram van de zender betreft, kunnen we het vertrek vaststellen van CEO en mede-oprichter Joan Condijts, terwijl zijn alter ego Martin Buxant directeur nieuws wordt. François le Hodey is dan weer benoemd tot uitvoerend voorzitter, naast Denis Pierrard, CEO van IPM Group, als vicevoorzitter. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van de activiteiten van LN24 met de overige activiteiten van de IPM-groep.

Volgens de IPM-kranten zal de functie van hoofdredacteur in principe worden vervuld door Didier Defawe, de huidige adjunct-hoofdredacteur. Er is ook sprake van een nieuw managementteam, inclusief een algemeen directeur... Gevraagd naar zijn toekomst bij LN24, zei Stephan Salberter, die momenteel deze functie bekleedt, dat er volgende week gesprekken zullen plaatsvinden: "We zullen dan bekijken of onze gemeenschappelijke wensen dicht bij elkaar liggen", aldus Salberter.

Voorts wordt RMB, dat reeds partner is van IPM, bevestigd als reclameregie van LN24, terwijl het interne verkoopteam van de zender IPM Advertising vervoegt.

In een persbericht doet IPM haar ambities uit de doeken: "LN24 laten groeien, haar producten en marketing versterken, haar marktaandeel in drie jaar verdubbelen - van 1,5% naar 3% in de kerndoelgroep (25-44-jarigen) - en de zender een vaste waarde laten worden bij een publiek dat op zoek is naar een intelligent en entertainend aanbod". Het voegde eraan toe dat "LN24 IPM vervoegt om het speerpunt te worden van de convergentie tussen het audiovisuele en de pers, met het oog op het vermenigvuldigen van een redactioneel aanbod van hoog niveau in alle media, meer bepaald televisie, radio, internet, kranten, magazines, video en podcast."
François le Hodey geeft aan dat een andere prioriteit het bereiken van een financieel evenwicht tegen eind 2024 is: "Er zullen synergieën en herschikkingen van middelen zijn, maar dat wil niet zeggen dat we een kostenbesparende strategie vooropstellen. Wij zetten in op investeringen, mediaconvergentie en bereik, met kwaliteitsprogramma's op het vlak van nieuws, debat en van infotainment magazines."
"Onze doelstelling is om met alle redacties van de groep samen te werken om kwaliteitsvol nieuws uit te zenden en om LN24 tot de referentie voor de grote maatschappelijke debatten in de Franse Gemeenschap te maken." Hij voegde eraan toe dat de teams van LN24 binnen enkele maanden hun intrek zullen nemen in de IPM-gebouwen om aldus in het redactionele hart van de groep te vertoeven, naast de marketing- en technologische teams.

Momenteel bedraagt het gecumuleerde verlies van LN24 meer dan 7 miljoen euro op een omzet die dit jaar naar verwachting ongeveer 2,5 miljoen euro zal bedragen. Dat is de helft van de operationele begroting, wetende dat LN24 momenteel een vijftigtal voltijdse werknemers in dienst heeft.

La Libre herinnert eraan dat de zender sinds zijn oprichting vijf maal moest worden geherkapitaliseerd en dat er in totaal bijna 9 miljoen in LN24 is geïnvesteerd. Volgens de krant zal de geconsolideerde omzet van IPM dit jaar ongeveer 170 miljoen euro bedragen, op een totaal personeelsbestand van 350 personen (exclusief de LN24-teams).

Archief / MEDIA