Fr


Close

MEDIA

Reclame in 2022: drie digitale trends in het marketingvak, door Tom De Block (Google België)

Vrijdag 17 December 2021

Reclame in 2022: drie digitale trends in het marketingvak, door Tom De Block (Google België)

Consumenten lopen vaak een stukje voor op marketeers, die hen wel steeds in het vizier houden. Alleen trok de consument vorig jaar ineens een sprint op digitaal vlak, met 60% meer internetgebruik direct na de pandemie. Als resultaat is de reclamewereld zichzelf opnieuw aan het uitvinden. Wat zijn de lessen uit 2021, wat beklijft en wat kunnen marketeers verwachten volgend jaar? Op basis van nieuwe inzichten zet ik in dit artikel de drie grootste ontwikkelingen in digitale marketing op een rij.
 
Onlinewinkeltrend zet zich door, middelmatige winkelervaring stopt

Volgens technologieanalist Benedict Evans bracht covid een schok teweeg, maar versnelde het vooral alles wat al aan het veranderen was in de adoptie van technologie. Zo winkelt 69% van de Belgen nu vooral online en denkt maar liefst 83% dat dit gedrag ook na coronatijden blijvend is. Dat blijkt uit de recente Smart Shopper-studie van Google en Ipsos, waar we 1.000 Belgische consumenten jaarlijks vragen stellen over hun winkelgedrag.
 
Meer keuze online betekent echter ook dat de manier waarop mensen beslissingen nemen om iets te kopen, steeds rommeliger wordt. Geduld en loyaliteit verminderen, wat enorm hoge eisen stelt aan de digitale klantervaring die merken bieden.

In een onderzoek samen met de Behavioural Architects hebben we dit jaar het idee van the messy middle geïntroduceerd. Het proces van idee tot aankoop is niet langer een rechte weg of hobbelig pad, maar een nieuw ontstaan gebied waar ​​veel te winnen én te verliezen valt.
 
Consumenten hebben meer dan ooit hulp nodig bij het navigeren door deze complexiteit van duizenden keuzes en kanalen – en merken moeten in the messy middle hun interesse kunnen wekken. Om de tijd en aandacht van consumenten te winnen is het nodig om hen te helpen bij het vinden van relevante informatie en voor een simpele, intuïtieve en soepele winkelervaring te zorgen.
 
Het is echter belangrijk om hierbij op te merken dat de fysieke winkel allerminst op sterven na dood is. Integendeel: bedrijven kunnen voor synergie zorgen door hun fysieke en digitale aanwezigheid te combineren. Dat is bijvoorbeeld mogelijk door een klant in de webwinkel te wijzen op de dichtstbijzijnde fysieke winkel waar men het product kan zien en aanraken. JBC, familiebedrijf van Belgische bodem, maakte er zelfs een marketingprioriteit van om online klanten het gevoel te geven dat ze in één van hun winkels waren. Dat doen ze door productbeschrijvingen en afbeeldingen uit te breiden om het touch-and-feel-element van een winkelbezoek na te bootsen.
 
De shift in mediaconsumptie: een nieuwe definitie van tv

Veel Belgische bedrijven zijn de afgelopen jaren min of meer afgestapt van brand building op lange termijn. De focus lag door de crisis, wellicht meer uit noodzaak dan uit wens, op kostenbesparingen, maar op de lange termijn is deze aanpak onhoudbaar. Juist nu moeten bedrijven veel meer het contact met hun bestaande en nieuwe klanten opzoeken. Zowel online als offline.
 
Op het digitale vlak kunnen ze daarvoor gebruik maken van online video, wat alvast de standaard wordt. YouTube heeft bijvoorbeeld al zijn weg gevonden naar de huiskamer, waardoor twee werelden voor het eerst bij elkaar samen komen op een populair toestel voor merkenbouwers: de televisie.
 
Wereldwijd willen consumenten meer uitgesteld kijken en luisteren, on their terms, en dan wel nu. Ook Belgen hebben massaal gekozen voor on-demand.  De hele definitie van tv ondergaat immers grote veranderingen in België. Zo komt in een nieuw onderzoek van Talk Shoppe/Google naar voren dat meer dan een derde (37%) van de Belgische consumenten in hun definitie van "tv" nu ook streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en YouTube opnemen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 62% van de YouTube TV-gebruikers in België co-viewers zijn en graag samen met anderen video’s kijken. Deze co-viewers zeggen dat muziekvideo's het meest bekeken videotype zijn. Video's met how-to content, tutorials, gezondheids- en wellness- en gamingvideo's worden ook aanzienlijk vaker samen vanuit de zetel bekeken op YouTube in België.
 
Geen toekomst voor online adverteren zonder privacy

Met de groei van digitaal hebben bewustwording en eisen rond privacy afgelopen jaar een nieuw hoogtepunt bereikt – 69% van de internetgebruikers in Europa denkt dat de hoeveelheid persoonlijke gegevens die online wordt verzameld het moeilijk maakt om hun privacy te beschermen. Slechts 20% van de consumenten heeft het gevoel op dit moment ‘in controle’ te zijn en die controle teruggeven is cruciaal voor de marketingwereld.
 
Tevens stamt de techniek die wordt gebruikt (cookies) uit 1994. Oftewel, een set richtlijnen van bijna 30 jaar oud. De hele industrie moet samenwerken aan een internet dat de integriteit waarborgt en voor iedereen werkt, zo niet staat het hele digitale ecosysteem op het spel. Als deze verantwoordelijkheid correct wordt afgehandeld, zijn er echter grote concurrentievoordelen te behalen en aanzienlijke groeimogelijkheden door een toegenomen focus op persoonlijke en langdurige klantrelaties.
 
Als het afgelopen jaar ons één ding heeft geleerd, is het dat de wereld pijlsnel digitaliseert. Daarmee groeit de nood aan positieve digitale ervaringen. Dat stelt dan weer nieuwe eisen aan het vermogen van bedrijven om transparante digitale strategieën te ontwikkelen. Alleen op die manier kunnen zij voor extra groei zorgen.

Archief / MEDIA