Fr

INTELLIGENCE

The Oval Office presenteert Empathy Value Index

Woensdag 8 December 2021

The Oval Office presenteert Empathy Value Index

Om relevant te blijven, moeten merken de kracht van empathie omarmen, stelt The Oval Office. Om die stelling die centraal staat in zijn aanpak te staven, voerde het bureau in samenwerking met InSites Consulting onderzoek naar de empathische waarde van merken en sectoren. “De Empathy Value Index is 's werelds eerste evidence-based onderzoekstool die de relatie tussen empathie en merken in kaart brengt”, aldus Olivier Trop, managing director van het bureau.

Meer dan 5.600 consumenten werd gevraagd om tussen 31 augustus en 14 september 2021, 200 toonaangevende merken in België, Frankrijk en Nederland te rangschikken op basis van 18 stellingen. Er werden vier pijlers gedefinieerd die aan de basis liggen van merkempathie: Mean it, Get it, Feel it en Do it.

Bart De Leeuw, strategy director The Oval Office: “Zowel mannen als vrouwen hechten belang aan de vier pijlers. Over het geheel genomen is Get it de meest invloedrijke factor, gevolgd door respectievelijk Feel it, Mean it en Do it. Consumenten willen dat merken echt naar hen luistert en de moeite doen om hun behoeften en gevoelens oprecht te begrijpen, ze verwachten dat merken menen wat ze zeggen en doen wat ze zeggen, en dat ze hen helpt om hun leven gemakkelijker, gezonder en gelukkiger te maken.”

De gemiddelde EVI-score in ons land bedroeg 35, met een aanzienlijk verschil tussen gebruikers en niet-gebruikers. Colruyt haalt de eerste plaats als meest empathische merk bij zowel gebruikers als niet-gebruikers. De tweede plaats is weggelegd voor Tony's Chocolonely en de Christelijke Mutualiteit (CM) en online retailer bol.com worden door de Belgische consument allebei het derde meest empathische merk beschouwd.

De respondenten werden bevraagd over merken uit 19 verschillende sectoren. Daarbij bleek retail de meest empathische sector, met een score van 41 op de Empathy Value Index, gevolgd door Entertainment & Games en Health Insurance (mutualiteiten). Sociale media staan helemaal onderaan.

Andere opmerkelijke vaststelling: 65-plussers schatten merken beduidend minder empathisch in dan de jongere generaties. Bart De Leeuw: “Jongere generaties hebben vaak een meer uitgesproken mening over merken. Oudere generaties zijn meer utilitair ingesteld en denken in termen van 'what's in it for me' wanneer ze naar een merkbelofte kijken. Jongere respondenten zijn meer doelgericht en houden bij het kopen van een merk rekening met hun volledige customer journey en de impact van merken op maatschappij en klimaat.”

Niet onbelangrijk is bovendien dat empathische merken volgens het onderzoek sneller hun marketing KPI’s behalen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat hoe hoger de EVI-score is, hoe hoger de merkoverweging (x2,7) en de aankoopintentie (x2,8). Bovendien kunnen merken die door hun gebruikers als empathisch worden beschouwd, rekenen op tot 200% meer loyaliteit.

Meer info vind je hier en in het artikel dat verschijnt in ons decembernummer.

Archief / INTELLIGENCE