Fr

INTELLIGENCE

Gamned! publiceert de balans van zijn Culture G Quiz

Zaterdag 4 December 2021

Gamned! publiceert de balans van zijn Culture G Quiz

Enkele weken geleden stelde Gamned! een quiz voor om onze kennis van digitale reclame te testen en uit te zoeken hoe matuur onze markt is. Een honderdtal vakmensen uit de Benelux-landen beantwoordden elf vragen over de belangrijkste onderwerpen van het moment: formatontwikkelingen, GDPR, cookies, retailmedia, verantwoorde reclame, enz. De algemene gemiddelde score was 5,7/11. Volgens Jean-François Zirger, MD van Gamned! Benelux, illustreert dit eens te meer de behoefte aan vorming van de markt op het vlak van programmatic.
 
Meer specifiek bleek dat bijna 80% van de respondenten het financiële gewicht en de reële groei van programmatic in de drie Benelux-markten als geheel onderschatte.
 
Voorts heeft bijna 52% van de respondenten geen melding gemaakt van alle audioformaten die via programmatic toegankelijk zijn en denkt bijna 51% dat de GDPR gevolgen zal hebben voor alle data, terwijl deze wijziging van het rechtskader alleen gevolgen zal hebben voor de zogenaamde ‘third party data’.
 
Slechts 13% is op de hoogte van het effect van App Tracking Transparency van Apple op mobiele reclame, ook al is het belangrijkste kenmerk daarvan dat het volgen van internetgebruikers afhankelijk wordt gemaakt van hun toestemming voor het gebruik van hun gegevens door hun iOS-app. Evenzo kent slechts 9% van de respondenten de universele ID – “wat ook aantoont dat het delen van kennis over het gebruik van alternatieven voor cookies van derden een absolute noodzaak wordt”, aldus Jean-François Zirger.
 
De conclusies van deze studie zullen meer in detail worden uitgewerkt op de Digital Day die Gamned! in het tweede kwartaal van 2022 zal organiseren.

Archief / INTELLIGENCE