Fr

CREATIONS

Live vanuit de Entertainment-jury van Eurobest, door Manuel Ostyn (Wunderman Thompson)

Zondag 5 December 2021

Live vanuit de Entertainment-jury van Eurobest, door Manuel Ostyn (Wunderman Thompson)

Ik vrees dat de schade die berokkend wordt door de 15”,10”,5”,… targeted videos pijnlijk zichtbaar wordt in de video categorieën binnen Entertainment. Zelfs in ‘Fiction & non-fiction up to 5 minutes (300”) ging de kwaliteit, maar ook het aantal inschrijvingen, er verder op achteruit. Frustrerend, want als er nu één ding is dat reclame – zeker video – moet zijn, dan is het wel entertaining. En dat is gewoon niet haalbaar in 5”, toch niet op een coherente manier.

Uiteraard heb je ‘thumb stopping’ aandachtstrekkers nodig maar dat wil niet zeggen dat we elke video qua lengte moeten reduceren tot een uit de hand gelopen banner. Als de data aantoont dat mensen gemiddeld slechts tot 5” van een video bekijken wil dat zeggen dat die video niet entertaining genoeg is, niet dat we er 4” van moeten maken. Want daardoor zal de inhoud nog minder gaan entertainen en zal je hem nog korter moeten maken, enzovoort.

Onvermijdelijk zullen we ooit op de grenzen van deze absurde evolutie botsen. Zelfs moeder targeting, Google, geeft ondertussen toe dat het de kwaliteit van het creatieve werk is dat verantwoordelijk is voor 50 tot 80% van de ROI – en targeting slechts voor 5 tot 35%. Om die reden hebben we besloten om de moedige pogingen iets langer te creëren dan een paar secondes toch niet te belonen. Omdat die pogingen het niveau niet haalden, maar ook omdat we dan de schade zouden toedekken.
 
Wat vrolijker nu. De andere categorieën binnen Entertainment doen je terug lachen. Geen hartverwarmend teder glimlachje in deze COVID tijden, maar ongegeneerd lachen. Naast de te verwachten collectie ‘live lockdown concerts’ (die de selectie niet gehaald hebben) ziet het er naar uit dat campagnes ‘for fun’s sake’ terug zijn. En dat is entertaining!

Archief / CREATIONS