Fr

INTELLIGENCE

Mediaconcentratie in Vlaanderen: reclamemarkt concentreert en herpakt zich

Donderdag 2 December 2021



De Vlaamse Regulator voor de Media publiceerde zijn jaarlijkse rapport rond de 'Mediaconcentratie in Vlaanderen 2021'. Daaruit blijkt onder andere dat mediaspelers die inzetten op verschillende mediaproducten en verschillende markten (advertentie- en lezersmarkt) het hoofd konden bieden aan de coronacrisis. De advertentiemarkt lijkt zich sneller hersteld te hebben dan verwacht en de Vlaamse consument deed ook extra mediabestedingen (onder andere door meer digitale krantenabonnementen).
 
Anderzijds besluit de VRM dat de Vlaamse mediasector nog steeds gekenmerkt wordt door een hoge mate van samenwerking tussen verschillende spelers. Voor de klassieke mediaproducten is 80% tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media).
 
Het voorbije jaar spitste deze samenwerking zich nog meer toe op het vlak van reclamewerving (denk maar aan Ads&Data, maar ook aan initiatieven als Magixx).
 
Lees het volledige verslag hier.

Archief / INTELLIGENCE