Fr


Close

BRANDS

Unesco en DDB sensibiliseren voor privacy met Cookie Factory

Donderdag 25 November 2021

Unesco en DDB sensibiliseren voor privacy met Cookie Factory

Observeer de manier waarop de webbrowser van Google ons observeert. Aldus het voorstel van de ‘Cookie Factory’ die de Unesco ontwikkelde in samenwerking met DDB Parijs. Praktisch gezien kun je met deze Chrome-extensie de algoritmes voor de gek houden door in de huid van een willekeurige internetgebruiker te kruipen en live getuige te zijn van de manier waarop data worden vergaard. Je kunt ook een nieuwe identiteit kiezen uit 36 fictieve profielen of er eentje creëren op basis van geslacht, leeftijd en 66 thema's. De extensie vervangt de cookies tijdelijk door die van het geselecteerde profiel.
 
De Cookie Factory werd op 25 november gelanceerd als onderdeel van een wereldwijde communicatiecampagne om mensen bewust te maken van de risico’s op het vlak van privacy. Op dezelfde dag presenteerde de UNESCO een wereldwijd akkoord over ethiek en kunstmatige intelligentie, en meer bepaald een regelgevend kader dat door de lidstaten van de organisatie werd goedgekeurd.

Archief / BRANDS