Fr

MEDIA

TV has it all, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 21 November 2021

TV has it all, door Fred Bouchar (MM)



Cool, het is World Television Day. Niet dat we het de andere dagen zonder moeten doen: alsof er ook maar één dag zou zijn zonder TV, zonder schermen! Want TV is tegenwoordig vooral een scherm, of zelfs meerdere schermen. Waarop zich steeds meer apps en soms, als je goed genoeg zoekt, zelfs televisiezenders aandienen.
 
TV voor Total Video. Het ene nieuwe acroniem volgt op het andere, ATAWAD is een favoriet geworden van alle VIA’s, hier en ergens anders. “Televisie is nu op elk moment beschikbaar, thuis en onderweg, op alle schermen - groot of klein - live of via streaming, en biedt zowel collectieve als persoonlijke ervaringen. Televisie is ook meetbaar, verbonden, gepersonaliseerd en doelgericht”, vat de Egta samen.
 
Volgens het laatste Media Trends & Predictions-rapport van Kantar is TV het meest dynamische medium op de markt. Een dynamiek die wordt gedicteerd door ons veranderende kijkgedrag, dat op zijn beurt nieuwe bedrijfsmodellen aandrijft.
 
Volgens het rapport is SVOD niet langer de enige parel aan de kroon: het abonnementsmodel verliest zijn vermogen om groei op lange termijn te genereren. De reden hiervoor is enerzijds de ongelooflijk felle concurrentie tussen de streaminggiganten voor onderling inwisselbare inhoud, en anderzijds de prijsstijging die zich begint af te tekenen. Als gevolg hiervan verwacht Kantar dat de bedrijfsmodellen zullen diversifiëren (huur/koop) ten opzichte van een enkel abonnementsaanbod dat steeds schaarser zal worden.
 
Tegelijkertijd denkt Kantar dat de omroepen zich - tijdelijk - zullen herstellen, gestimuleerd door nieuwe maatregelen voor de integratie van (A)VOD dat ook het bereik en dus de reclame-inkomsten moet stimuleren. Dat is ook de inzet van VIA: van de meting het nieuwe concurrentievoordeel maken dat in het rapport van Kantar wordt belicht.
 
Er is echter een keerzijde voor de omroepen: deze nieuwe metingen en dit nieuwe bereik zouden ook de producers kunnen verrijken: aangezien content king is, zullen degenen die deze inhoud produceren misschien geneigd zijn de voordeel in te zetten om opnieuw over hun tarieven te onderhandelen. Hetzelfde geldt voor telco-exploitanten en uitzendplatformen.
 
Ondertussen zal de markt consolideren, voorspelt Kantar. Maar dat wisten we al, we zien het al gebeuren op onze kleine markt.
 
Hoe dan ook, op deze speciale dag die door de Verenigde Naties is goedgekeurd, sluiten wij ons aan bij al onze TV-vrienden en hun omroepen: nu de tijd voor goede wensen met rasse schreden dichterbijkomt, wensen wij dat zij blijven innoveren en goede (lokale) programma's blijven uitzenden, met reclameblokken die minder vol zitten en beter verkocht worden.

Archief / MEDIA