Fr

AGENCIES

WPP grote winnaar van Coca-Cola pitch

Maandag 8 November 2021

WPP grote winnaar van Coca-Cola pitch

Het was ongetwijfeld een van de belangrijkste competities van het jaar, en ook een van de langste, aangezien ze zo'n 11 maanden geleden van start ging. Coca-Cola heeft uiteindelijk besloten tot de creatie van een nieuw vierdelig bureaumodel onder leiding van WPP, met een specifieke structuur die OpenX gedoopt werd en zal optreden als een ‘Global Marketing Network Partner’. Dit betekent dat hij zal instaan voor het end-to-end management van creative, media, data en martech voor alle merken van de groep in zo'n 200 landen. Kortom, het grootste deel van de marketinginvesteringen van Coca-Cola - 90% van de media en twee derde van de rest - zal dus binnen WPP worden gecentraliseerd.
 
Volgens Manolo Arroyo, Global CMO van Coca-Cola, zijn het vooral de geografische reikwijdte van de Britse holding en zijn gewicht in Azië, Afrika en het Midden-Oosten die het verschil hebben gemaakt (in vergelijking met Publicis Groupe).
 
De tweede pijler van dit nieuwe bureaumodel zal worden vormgegeven door Dentsu als complementaire mediapartner, meer bepaald voor Japan en Korea.
 
Daarnaast zal een pool van (vooral creatieve) bureaus volgens een ‘open source’ model werken. Naast Wieden+Kennedy en Anomaly zal Coca-Cola aldus een beroep doen op onderdelen van Publicis Groupe en IPG, zoals Leo Burnett, McCann of Mercado.
 
Tot slot meldt Coca-Cola de oprichting van een gemeenschappelijk data en tech platform dat de teams van de drie andere componenten in zijn nieuwe bureaumodel verbindt.
 
Dichter bij huis gaat deze beslissing vooral ten koste van UM (IPG Mediabrands), sinds jaar en dag de mediapartner van Coca-Cola.

Archief / AGENCIES