Fr


Close

MEDIA

Frédéric Herbays: "We hebben bij Nostalgie mensen die willen spelen, hun truitje nat maken en winnen"

Vrijdag 5 November 2021

Frédéric Herbays:

Sinds drie jaar is Nostalgie de referentiemuziekzender in Wallonië en Brussel. Met een marktaandeel van 14,4% op de doelgroep 12+ (en 13,9% op zijn centrale doelgroep 35-54) bevestigde het station eens te meer zijn leadership in de laatste CIM RAM-studie, goed voor een dagelijks bereik van 467.773 luisteraars en een luisterduur van 158'. De zender is ook nummer een in totaal bereik en de enige met meer dan 1,5 miljoen luisteraars in Franstalig België.  

Ook kleine broertje Nostalgie+ kan prat gaan op goede resultaten met een marktaandeel van 1,3% en een reach van meer dan 56.000 luisteraars. Dat is de beste prestatie voor een product dat uitsluitend in digital en DAB+ uitzendt en levert de Nostalgie-familie een globale score van 15,7% op. Deze prima prestaties zetten regie IP trouwens aan tot de uitwerking van Nostalgie Brand South, een nieuw aanbod dat beide complementaire zenders combineert.  

Sinds enkele weken communiceert het merk Nostalgie trouwens gretig. Onlangs vierde het radiostation de 20ste verjaardag van 'La Story', de cultafspraak van Brice Depasse, met de simultane release van 'La Story Nostalgie - Londres 1968' (de eerste strip gepubliceerd door Nostalgie) en een urban escape game in de straten van Brussel op Coddy. Voor zijn tweede verjaardag presenteerde Nostalgie+ dan weer met een zeer geslaagde imagocampagne: 'La musique de nos idoles' legt de nadruk op het moderne karakter van deze zender die zich richt op de 'Silver Economy'. Tot slot trapt NGroup tegen eind november een nieuwe editie van de Nostalgie Magic Tour af, zijn grote speelgoedinzamelactie voor kinderen die het materieel minder goed hebben.  

Om deze drukke actualiteit te bespreken spraken we met Frédéric Herbays en Vianney 't Kint, respectievelijk brand manager & programmadirecteur van Nostalgie en brand manager van Nostalgie+.  

De laatste CIM-studie bevestigt nogmaals de koppositie van Nostalgie in het Franstalige radiolandschap. Wat is het recept voor dit aanhoudende succes?  

Frédéric Herbays: We maken de luisteraars blij. Dat is wellicht wat me het meest verheugt in deze cijfers. Het is heel basisch, maar het stemt wel overeen met wat ons drijft bij Nostalgie: luisteren. Naar wat de mensen ons zeggen en beantwoorden aan hun noden, ze het programma aanbieden dat het best bij hen past. We doen veel onderzoek - dat is een onderdeel van onze bedrijfscultuur - maar los van deze analytische insteek, is er het menselijke en emotionele aspect. Zelf heb ik een populaire cultuur - in de goede betekenis van het woord, hoop ik - waardoor ik heel de tijd luister naar wat mensen zeggen en denken. De mix van al die 'data' stelt ons in staat programma's te maken die binnen hun tijdsgeest passen.  

Het andere ingrediënt in het succesrecept van Nostalgie, is de weigering om toegevingen te doen. We hebben een duidelijke visie en daar houden we aan vast. Ze blijkt uit onze baseline 'Une furieuse envie de chanter' die 'Nostalgie, la légende' vervangt. Ik steun op deze moderne geest die Kim Beyns (COO van NGroup, nvdr) en mijn voorganger Nostalgie ingeblazen hebben en die vandaag als een rode draad doorheen al onze marketingacties loopt. Zelf heb ik me toegelegd op de verruiming van het bereikspectrum door het toegankelijker, populairder en familialer te maken.
Vianney 't Kint: Er is ook het menselijke aspect.

Het sluit aan bij al wat Fred al gezegd heeft, maar als relatieve nieuwkomer in dit huis kan ik bevestigen dat we omringd worden door vakmensen boordevol passie bij NGroup.
 

Frédéric Herbays: Ik zou een parallel kunnen trekken met het voetbal en alles wat er momenteel gebeurt bij Union Sint-Gillis.
Ondanks financiële middelen die per definitie beperkter zijn dan die van onze grotere buren uit de openbare en privésector, ondanks ons zenderpark dat niet het beste is inzake dekking of de beperkte toegang tot televisie, staan we sinds drie jaar bovenaan de rangschikking. Net zoals bij Union hebben we hier mensen die willen spelen, hun truitje nat maken en winnen. Net zoals bij Union hebben we trouwe supporters/luisteraars die ons elke dag stimuleren. Alle planeten staan dus goed.  

Zie je toch punten die voor verbetering vatbaar zijn?  

Ik zou het liever over aandachtspunten hebben: blijven houden aan onze fundamentals, zonder ons daar blind op te staren. Met onze tijd kunnen meegaan en ons programma kunnen laten evolueren. Het andere aandachtspunt heeft te maken met de uitzendingsmodaliteiten: we moeten zoveel mogelijk uitzendkanalen hebben.  

Wat dat betreft, hebben jullie een voortrekkersrol gespeeld op het vlak van digital. Hoe zit het met jullie digitale bereikcijfers?  

We beschikken over 25 webradio's. Als je naar de gegevens uit de Radio Stream Monitor van het CIM kijkt voor de periode tussen januari en half oktober, telt Nostalgie bijna 6,7 miljoen sessies van minstens 30''. Het is de radio met de meeste digitale sessies in Franstalig België, ver voor Contact en La Première (respectievelijk 5,9 miljoen en 5,1 miljoen, nvdr). De tool van het CIM toont ook dat onze zender niet enkel online beluisterd wordt door de jongere doelgroepen: het zijn ook en vooral de volwassen formats die het meeste verkeer genereren.  

We zijn ook heel actief op de website van Nostalgie, een echte goudmijn van anekdotes en herinneringen die helemaal aansluiten bij het dna van de zender. Het zijn allemaal 'madeleines van Proust' voor onze luisteraars. Dat maakt ook het succes van 'La Story' dat net 20 jaar bestaat: de verhalen van de soundtrack van ons leven. Mettertijd hebben de toon en de persoonlijkheid van Brice Depasse er een sterkhouder in ons programmarooster van gemaakt.  
Jullie vierden zopas de tweede verjaardag van Nostalgie+. Hoe evolueert het product?  

Vianney 't Kint: Nostalgie+ is een echte complementaire zender. Het is ook het resultaat van het werk op Nostalgie waarover Fred het net had, wat ons in staat gesteld heeft deze plaats vrij te maken. De programmering is gebaseerd op de jaren '60 en '70, maar dat belet ons niet om een moderne en sprankelende muziekzender te presenteren die zich duidelijk onderscheidt van pure nostalgie. We richten ons tot de 60-plussers, maar in de praktijk spreken we ook iets jongere luisteraars die van soul of funk houden, als je naar het internationale onderdeel van het programmarooster kijkt.  

Frédéric Herbays: Nostalgie+ heeft al een marktaandeel van 1,3% inde laatste CIM-golf. Niet slecht zonder FM-frequentie! Natuurlijk profiteren we van het merk Nostalgie en er is ongetwijfeld een zekere duplicatie, maar dat geeft niet. De luisteraars zitten op Nostalgie. En onze regie IP ziet het juist met de nieuwe package Nostalgie-Nostalgie+ die ze aanbiedt.  

Vianney 't Kint: Ik zou eraan willen toevoegen dat de goede cijfers van Nostalgie+ ook binnen hun context gezien moeten worden. De moeilijke periode die we de afgelopen maanden doorgemaakt hebben, heeft voor nogal wat vertraging gezorgd bij de implementatie van het programmarooster en de promotie.  

Lijden jullie onder een gebrek aan promotie?  

Meer dan de promotie van Nostalgie+ moeten onze inspanningen nog gericht zijn op de promotie van het kanaal waarop de zender te beluisteren is: hoe kun je hem beluisteren? Vele luisteraars weten nog niet wat DAB+ is en zijn nog niet vertrouwd met dingen als mobiele apps, bluetooth, enzovoort. Dat geldt al helemaal voor de oudere luisteraars op wie Nostalgie+ mikt. De promotie van DAB+ is het werk van MaRadio.be, maar ook van al onze animatoren, elke dag. Dat is waar we staan. We zijn op dat vlak gepenaliseerd en dat is duidelijk een rem. We hebben het geluk dat we nummer een zijn in DAB+, maar momenteel is Nostalgie+ een project dat meer kost dan dat het opbrengt. Dat belet ons niet om te investeren in een nieuwe perscampagne geïllustreerd door Milan Quadens.

Archief / MEDIA