Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Als de GAFA (en andere) offline media gebruiken

Vrijdag 5 November 2021

Seen from Space: Als de GAFA (en andere) offline media gebruiken

De site Thinkbox, de marketingtak en belangenvertegenwoordiger van de commerciële televisiezenders in het Verenigd Koninkrijk, schrijft regelmatig over het gebruik van televisiereclame door de online pure players. Ook bij ons gebruiken enkele sterren uit de e-commerce de diensten van de traditionele media om zich kenbaar te maken. Maar hoe zit het met Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft, Netflix en co - vaak gecondenseerd tot GAFAM of GAFAN - alle zes initialen achter elkaar zouden moeilijk uit te spreken zijn?

In ons land is hun recente reclameaanwezigheid divers. In de offline media zijn er weinig sporen van Apple, Microsoft of Netflix. Amazon gunde zichzelf een zekere zichtbaarheid vijf jaar geleden alvorens te verdwijnen, maar maakte dit jaar een bescheiden comeback om Amazon Prime te promoten.
Terwijl de pers melding maakt van zijn naamsverandering en zijn mediapitch, ziet het ernaar uit dat Facebook in 2021 (relatief) sterk aanwezig was in de Belgische media, een situatie die zich al in 2018 voordeed. Als andere zwaargewicht (van relatieve omvang in de Nielsen-cijfers) lijkt Google sinds kort vastberaden om iets meer van de traditionele mediascene in te nemen. Het zou dus leerzaam kunnen zijn de legislatieve of reglementaire activiteit van de overheid naast de aanwezigheid van Google en Facebook in de offline media te leggen. Er bestaat wellicht een verband.

En 2021 wordt wellicht een recordjaar voor de zichtbaarheid van deze grote internetspelers. Niet alleen varieert deze zichtbaarheid in de media aanzienlijk, dat geldt ook voor de gebruikte kanalen. De televisie sprak ze blijkbaar sterk aan in 2016-2017, maar dat lijkt al oud nieuws. Als typische kanalen voor corporate campagnes werden de kranten veelvuldig gebruikt door Facebook in 2018, en vandaag nog steeds.

Maar wat de GAFA-N-M (al bij al een praktisch acroniem) op gezette tijden aantrekt, is de aanwezigheid op straat of op openbare plaatsen. Affichage in al zijn vormen, en sinds kort digital out of home, lijkt altijd significant aanwezig te zijn geweest (voor minstens 20%) in de Belgische mediaplannen van de internetgiganten. Dat is uiteindelijk het enige wat deze emblematische techmerken gemeen lijken te hebben, verder is hun parcours vrij verschillend.

Archief / INTELLIGENCE