Fr


Close

BRANDS

Ikea Spain viert zijn 25ste verjaardag met een realityshow geïnspireerd op de jaren '90 (Focalys)

Donderdag 21 Oktober 2021

Ikea Spain viert zijn 25ste verjaardag met een realityshow geïnspireerd op de jaren '90 (Focalys)

Om zijn 25-jarige aanwezigheid in Spanje te vieren, heeft Ikea in augustus en september 2021 een reality show uitgezonden met een wel heel ouderwets decor. Onder de naam ‘Atrapados en los 90’ (letterlijk ‘blijven steken in de jaren ‘90’) konden mensen die naar de show kijken zes deelnemers 24 uur per dag volgen in een huis dat was ingericht met meubilair uit die tijd.

Om te laten zien hoezeer Ikea sinds zijn komst in Spanje de huizen heeft veranderd, maakte Ikea een tv-show van acht afleveringen waarin jongeren in een huis uit de jaren ‘90 wonen. Het ging meer bepaald om zes jonge Spanjaarden die gedurende enkele dagen samenleefden in een replica van een huis uit die tijd en dit zonder de voorzieningen die we nu als normaal beschouwen. Daarbij werden ze 24 uur per dag gefilmd. In de afleveringen van vijf minuten kregen kijkers te zien dat er stapsgewijs producten van de Zweedse meubelfabrikant in het huis werden geleverd om hen een beetje comfort te bieden. ‘Atrapados en los 90’ werd uitgezonden op de website en het YouTube-kanaal van Ikea Spanje.

Het initiatief is doordacht omdat het onderstreept hoe Ikea de bevolking op slimme wijze heeft begeleid bij het moderniseren van hun dagelijks leven. Ikea toont dus aan dat er met haar komst in 1996 een ‘voor’ en een ‘na’ was in de stijl van Spaanse huizen. Bovendien voert de actie oudere kijkers terug naar een ‘vintage’ wereld die ze nog vaak romantiseren.

Archief / BRANDS