Fr

INTELLIGENCE

Best Global Brands: Apple nog steeds op 1, Tesla sterkste groeier

Donderdag 21 Oktober 2021

Best Global Brands: Apple nog steeds op 1, Tesla sterkste groeier

Tegen een achtergrond van diepgaande economische, sociale en technologische veranderingen registreerde het Best Global Brands report van Interbrand de grootste groei ooit. De gezamenlijke groei van de top 100 nam toe van 2,326,491 miljoen in 2020 tot 2,667,524 miljoen dollar in 2021, wat overeenstemt met een toename van 15%.

Dat cijfer wijst op een sterke heropleving van de economie en is het hardst te danken aan de technologiesector die ook de top tien domineert.  

De top drie bestaat in volgorde nog steeds uit Apple (met een geschatte waarde van 408 miljard dollar, +26%), ver voor Amazon (249M, +24%) en Microsoft (210M, +27%) die samen een derde van de totale waarde voor hun rekening nemen. Verder bestaat de top tien uit Google (197M, +19%), Samsung (+20%, 75M dollar) - het eerste niet-Amerikaanse merk in de top - en Coca-Cola (+1%, 57,5M dollar) - het eerste FMCG-merk - gevolgd door Toyota (+5%, 54M dollar), Mercedes (+3%, 51M dollar), McDo (+7%, 46M dollar) en Disney (+8%, 44M dollar).
Tesla is de sterkste groeier en ziet zijn brandwaarde met zomaar even 184% stijgen, waarmee het merk doorstoot naar de 14de plaats in de rangschikking. Andere sterke stijgers zijn Salesforce.com (+37%, goed voor de 38ste plaats) en PayPal (+27%, goed voor de 42ste plaats).  

Manfredi Ricca, global chief strategy officer van Interbrand, refereert trouwens naar het merk van Elon Musk - "dat de belofte van een koolstofvrije tokomst inhoudt" om te stellen dat "'s werelds beste merken moeten afstappen van hun rol als consumptieaandrijvers om uit te groeien tot katalysatoren van mogelijkheden".  

"Merken zijn een daad van leadership", vervolgde hij. "De meest inspirerende overstijgen hun leiderschapsrol van hun productcategorie en gaan de grotere uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden aan: ze herdefiniëren zichzelf als platformen voor wat mogelijk is."  

Enige nieuwkomer in de top 100 is Sephora dat zijn intrede maakt op de 100ste plaats. Daarmee is LVMH met vijf merken de sterkst vertegenwoordigde groep in de top100 (naast Sephora ook Louis Vuitton (#13), Dior (#77), Tiffany & Co. (#92) and Hennessy (#95).  

Het verslag is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE