Fr


Close

MEDIA

Walzing Matilda, door Griet Byl (MM)

Zondag 3 Oktober 2021

Walzing Matilda, door Griet Byl (MM)

Een dag of tien geleden kondigde Netflix de overname van de Roald Dahl Story Company aan. Met de overname is volgens de Financial Times een bedrag van zo’n 686 miljoen dollar gemoeid, naar verluidt het grootste bedrag dat Netflix ooit voor een deal neertelde.

De streamingreus en de erven van de Britse schrijver hadden al sinds drie jaar een partnerschap rond een zestiental titels met het oog op de creatie van een reeks televisieseries gebaseerd op verhalen van de in 1990 overleden auteur. Onder die deal vallen bijvoorbeeld de uitzendrechten op de film ‘Sjakie en de Grote Glazen Lift’, twee versies van (alweer) ‘Matilda’ en een cartoon over de 'Grote vriendelijke reus'.

Maar nu is Netflix dus de trotse eigenaar van al wat Roald Dahl ooit neerpende. Bedoeling: een uniek universum creëren, met niet alleen films en televisieseries op basis van de beroemde personages van de auteur, maar ook games, immersive experiences, theater, merchandising, enzovoort. Een beetje zoals Studio 100 deed met het omnichannel entertainment universum van Kabouter Plop, alle proporties in acht genomen.

“De boeken van Roald Dahl zijn vertaald in 63 talen en er zijn wereldwijd meer dan 300 miljoen exemplaren van verkocht. Personages als Matilda, de Grote Vriendelijke Reus of de Fantastische mijnheer Vos en Willy Wonkaspraken tot de verbeelding van meerdere generaties kinderen en volwassenen”, aldus Netflix in zijn persbericht. “Hun verhalen en boodschappen waaruit de kracht en mogelijkheden voor jonge mensen spreken, lijken relevanter dan ooit.”

Waarom de verhalen net nu op hun pertinentst zijn, is niet meteen duidelijk: de enigszins eigenzinnige en beslist anti-conformistische helden van Dahl die met een tikje onbevangen maar behoorlijk rebelse blik naar de wereld kijken, lijken ons eerder van alle tijden. Wat Netflix een zin verder trouwens zelf bevestigt: “Nu we deze tijdloze vertellingen naar een ruimer publiek brengen in nieuwe formaten, zullen we er ons op toeleggen hun unieke spirit en hun universele thema’s van verrassing en mildheid in stand houden; tegelijk zullen we ook wat verse magie aan de mix toevoegen.”

Wat ze precies met de verhalen gaan doen, valt nog af te wachten en hoe leuk hard core Dahl-fans dat zullen vinden ook. De kans dat ze – naar het voorbeeld van de onfortuinlijke Jessica Rabbit onlangs - een minder edgy en poltiek correcter kleedje aangemeten krijgen, is immers beslist niet irreëel. Wat dan meteen stof zou zijn voor een interessant debat over originaliteit en intellectuele eigendom of historische getrouwheid enerzijds en creatieve vrijheid en maatschappelijke moraal anderzijds.

De drijfveer van de overname ligt alvast voor de hand: door in te zetten op tijdloze kinderverhalen hoopt Netflix zijn positie te versterken in de bikkelharde streaming war, meer bepaald in de strijd met rivaal Disney+ die ondertussen bijna evenveel abonnees telt (Netflix telt 200 miljoen abonnees wereldwijd, Disney+ 116 miljoen, nvdr). Met de toevoeging van het Dahl-universum kan de reus bovendien zijn eigen gezicht versterken, om aldus een soort van ‘handelsmerk’ te ontwikkelen als wapen tegen eventuele subscription fatigue.

Wat er ook van zij, we hopen alvast dat Matilda ongemoeid wordt gelaten. Bij wijze van voorzorg ligt het stapeltje originelen hier al klaar in een taal of drie, voer voor de volgende generatie. Papier is geduldig😉

Archief / MEDIA