Fr


Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Televisie blijft mainstream, maar iets minder bij jonge volwassenen

Vrijdag 1 Oktober 2021

Seen from Space: Televisie blijft mainstream, maar iets minder bij jonge volwassenen

Als alomtegenwoordig device, blijft het tv-scherm nog steeds met stip het sterkst vertegenwoordigd in België. Dat blijkt onder andere uit de evolutie van een vraag in het onderzoek betreffende het radiobereik over de aanwezigheid van een of meer televisietoestellen in het huishouden. In het Vlaamse deel van het land heeft 96% van de gezinnen er een (in 2018 was dat zelfs 98%). In het zuiden was er bij de laatste telling nog een televisietoestel in 91% van de huishoudens aanwezig.

Er wordt weliswaar niet gevraagd naar het gebruik van het toestel. En volgens de Digimeter 2020 zegt 6% van de respondenten in Vlaanderen tevreden te zijn met streamingdiensten: ze hebben geen behoefte aan live tv-programma's. Voor een aantal van deze personen betekent de aanwezigheid van een televisie in het huishouden niet dat zij lineaire televisie consumeren. De stabiliteit van de apparatuur in de huishoudens moet dan ook enigszins worden genuanceerd.
Als we het "sociaal-demografische" profiel van de betrokken personen analyseren, zijn er twee belangrijke conclusies. De eerste is dat de keuze - door nog steeds een zeer kleine minderheid - om geen televisie in huis te hebben geen economische beslissing is: in beide regio's is de penetratie van televisie bij personen uit de meest bevoorrechte sociale groepen 1 en 2 iets lager dan het gemiddelde, en aanzienlijk lager dan die voor alle andere sociale klassen.

Ten tweede is zowel in het Noorden als in het Zuiden de kans het grootst dat jonge volwassenen (25-34) die aan hun eigen leven beginnen, geen televisie in huis hebben, vooral als zij alleen wonen (geen televisie komt ook vaker voor in gezinnen van een person).

Uit de Digimeter 2020 blijkt ook dat 16% van de Vlaamse 25-34-jarigen zegt tevreden te zijn met streamingdiensten - die ze ook via andere schermen kunnen consumeren - tegenover 6% (zie hierboven) van de Vlaamse bevolking als geheel. De cruciale vraag voor tv-zenders is natuurlijk wat er daarna gebeurt: zullen deze jongvolwassenen zonder tv deze gewoonte aanhouden als ze ouder worden? Maar de toekomst zal uitwijzen of dat zo blijft. Tot dusver zag het ernaar uit van niet, maar de toekomst zal uitwijzen of dat zo blijft.

Archief / INTELLIGENCE