Fr

MEDIA

DPG Media preciseert digitale ambities, waaronder eigen trusted web

Donderdag 30 September 2021

Drukke tijden in medialand en nu de greep van corona op onze gezondheid en economie wat lijkt te lossen, komen daar (halleluja hoera) opnieuw de live events en presentaties bij. DPG Media organiseerde begin deze week aldus zijn 'plug:n', een bijzonder strak geregisseerde en uitstekend gepresenteerde wrap-up van de belangrijkste, vaak meerjarige projecten en plannen van de groep met een doorslaggevende impact op diens business van morgen waarmee hij in de toekomst de helft van de Vlamingen via digitale weg wil bereiken.

Daartoe is DPG Media van plan, zoals CEO Kris Vervaet bevestigde, elk jaar 10% van zijn omzet in technologie te investeren (dus goed voor een bedrag van 130 miljoen voor het laatste boekjaar).

Julie Neyman, sinds april directeur Advertising Sales België, mocht de avond aftrappen met een samenvatting van de drievoudige groepsstrategie om het dalende bereik van lineaire televisie en de daarop vertoonde reclame op te vangen: de introductie van unskippable advertising, de strategische versterking van video on demand en het belang van lokale stand alone content.

Haar collega Wilfried Celis, directeur Audiovisuele Strategie & Partnerships, aan wiens inspanningen we enkele weken geleden de aankondiging van een nieuw eenvormig videosysteem voor al onze nationale zenders en telco's danken, overliep daarna even het belang van de verschillende kijkvormen in het huidige kijk- en inkomstenmodel. Hij preciseerde daarbij dat elk van deze kijkmodi kunnen beantwoorden aan andere communicatiedoelstellingen dan enkel en alleen brand building, de traditionele speeltuin van televisie.

Vervolgens benadrukte Celis de noodzaak van een versnelde digitalisering van televisie, onder andere door de bouw van een adserver en een connected videosysteem voor de sector. "Single source data voor video zijn essentieel", aldus de Via-voorzitter. "Daar zijn verschillende voordelen aan verbonden: zo introduceren we tegen eind dit jaar bijvoorbeeld tests met multiplatform frequency capping, wat voor de consument minder clutter betekent en voor de adverteerder een geoptimaliseerd bereik inhoudt." Dat zou een première zijn die ongetwijfeld het kijk- en surfcomfort ten goede zou komen (en voor de kijkers de bittere pil van unskippable zou kunnen verzachten).
Trusted Web en afbouw van de IAB-formaten
Directeur Advertising Strategy & Operations Olivier Van Zeebroeck hield op zijn beurt een origineel pleidooi voor het trusted web, een project waaraan ze bij DPG Media al een paar jaar naarstig werken. Hij somde om te beginnen bijzonder overtuigend de voornaamste nadelen op van het open web, om vervolgens aan te kondigen dat DPG Media daar op termijn uitstapt, om volop te gaan voor z'n eigen reclame-ecosysteem.

Pijlers daarvan worden bereik en data, gegenereerd door de groepsmerken in België en Nederland, aangevuld met de tools aangeboden door de verdere uitbouw het eerder aangekondigde DataLab (Direct, Demand en Design) dat adverteerders van allerlei formaten en horizonten in staat moet stellen makkelijker en zo optimaal mogelijk campagnes aan te kopen in een betrouwbare omgeving die bovendien past bij het merk.

Die laatste parameter impliceert onder andere de geleidelijke introductie van formaten die intuïtief aansluiten bij de content. Concreet betekent het ook dat de IAB-standaardformaten zoals die vandaag ver- en aangekocht worden, geleidelijk zullen verdwijnen. Met de precisering van eigen - hoge - normen als spots die volledig uitgekeken moeten worden op een volledig scherm met het geluid aan.

"Aankopen zal in de toekomst wel kunnen via programmatic maar niet via het open web", besloot Van Zeebroeck.

Wat dat voor de andere spelers op de markt - van concurrerende mediagroepen tot media- en andere bureaus of de GAFAM betekent, zal de toekomst wellicht snel uitwijzen. Feit is dat DPG Media - dat binnenkort wellicht prat kan gaan op een volwaardig aanbod in Vlaanderen en Franstalig België, als de overname van RTL Belgium samen met Rossel groen licht krijgt van de concurrentiewaakhond - goed op weg lijkt naar de verwezenlijking van zijn ambitie als "local champion te worden naast de big tech" zoals zijn nog steeds even charismatische en uitzonderlijk trotste chairman Christian Van Thillo het ter afsluiting formuleerde, waarmee hij refereerde naar de uitspraak van zijn collega Thomas Rabe, de CEO van Bertelsmann.

Archief / MEDIA