Fr


Close

AWARDS

Effie Awards: een Grand voor Special Olympics

Donderdag 30 September 2021

Effie Awards: een Grand voor Special Olympics

Na een volledig digitale editie in 2020 vond de uitreiking van de Effie Awards opnieuw in ’t echt plaats tijdens een heus galadiner. In totaal werden 17 dossiers beloond met een prestigieuze trofee: precies de helft van het aantal ingediende dossiers en het gros van de 22 finalisten.
 
Naast een Gold winnen Special Olympics en LDV United een Grand Sustained Award met ‘Road to sustained success’. Dat is première sinds 2011. LDV United wint ook twee Silver en een Bronze. De eerste valt te beurt aan ‘SamenSterk’ voor Torfs, de tweede aan ‘De koers is van ons’ voor Het Nieuwsblad. De Bronze was voor ‘Keuze voor smaak maakt fans’ voor Brugge Kaas.
 
Er werden nog twee Gold uitgereikt: eentje aan het ‘SuperPlus’ programma van Delhaize en TBWA, en een andere aan de Belgische lancering van Polestar in samenwerking met FamousGrey. 
 
TBWA wint nog een Silver met ‘Stay Home Save Up’ voor Engie, terwijl FamousGrey een Bronze krijgt voor ‘Doe de Check. Check. Check.’ Voor de Vlaamse overheid.
 
De drie laatste Silver waren voor ‘Samen. Met Cornet’ van Dallas, ‘A dream case for the dreamed sleep’ van Berlin Agency voor Lunestil en ‘Liever een streep door onze naam dan door jouw rekening’ van Kunstmaan Accenture Interactive voor Corona Direct.
 
De zes laatste Bronze gaan naar Good Morning en Porsche (‘Next’) - een première voor zowel de adverteerder als voor het bureau -, Wunderman Thompson en Randstad (‘Making sure you don't waste a good crisis’), at-thetable en Mobile Vikings (‘Keep your smartphone smart’), Havas en Côte d'Or (‘It's typically us’) en mortierbrigade, dat een dubbelslag slaat met ‘Duidelijk’ voor De Morgen en ‘Voices of Brussels’ voor de MIVB.
 
Naast de Effie Awards werden nog zes Mentions of Excellence in Touchpoint Strategy en een Mention of Excellence in Strategy toegekend. Delhaize kreeg beide onderscheidingen. De Mentions of Excellence in Touchpoint Strategy waren voor Polestar, Corona Direct Insurance, Lunestil, Cornet en Special Olympics.
 
Bénédicte Lobelle, CMO van de Nationale Loterij en juryvoorzitter: "Het is opvallend vast te stellen dat de adverteerders die regelmatig een dossier indienen duidelijk meer kans maken om een Gold of een Silver te winnen. Dat bewijst eens te meer dat een goed Effie-dossier voorbereiden ook een interessante vorm van teamwork is dat het mogelijk maakt het de volgende keer beter te doen, kritisch te zijn en te evolueren in wat je doet als marketeer."

Hier vind je de cases die een Gold in de wacht sleepten.

Archief / AWARDS