Fr

MEDIA

PR bij Facebook: de meest uitputtende job ter wereld, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 25 September 2021

PR bij Facebook: de meest uitputtende job ter wereld, door Fred Bouchar (MM)

Bij het lezen van de Facebook Files van Wall Street Journal snap je waarom Mark Zuckerberg zo graag wil onderduiken in het metaversum. Het echte leven is immers niet al te lief voor hem momenteel. Tegenwoordig dragen zelfs zijn werknemers hun steentje bij: de meeste documenten die de enquête van het WSJ stofferen, komen van interne bronnen.
 
“Over die enquête gesproken, het schokkendste van het hele verhaal is dat al die helse info uit de mond van de Facebook-leiders zelf komt, in de vorm van memo’s die ze zelf opstellen. Ze weten perfect wat voor kwaad ze aanrichten, wat voor leugens ze formuleren en ze doen er niets aan om te veranderen. Hun bekommernis is om alles te verstoppen. Facebook is een corrupte en rotte organisatie. Zuckerberg en Sandberg weten perfect wat er gebeurt en zijn het middelpunt van een verdorven cultuur die hun hele bedrijf aantast”, aldus voormalig reclamecopy Bob Hoffman in zijn newsletter Ad Contrarian.
 
Nick Clegg, VP Global Affairs van Facebook, poogde nochtans de gemoederen te bedaren: “WSJ doet ernstige en complexe vragen rijzen, en het is perfect legitiem dat Facebook verplicht is om rekenschap te geven”, maar reageert verder ontwijkend als hij het heeft over “bewust foutieve interpretaties van wat het bedrijf probeert te doen”. Hij kon niemand overtuigen.
 
“Dude, your company is a shit factory and you are a clown”, reageerde Bob Hoffman.
 
Mark mag dan nog blijven herhalen dat Facebook een troef voor maatschappelijk welzijn is met meer voordelen dan nadelen, zijn aanhangers worden almaar schaarser. Anderzijds vinden steeds meer mensen dat “de aanhoudende problemen van het platform meer functies dan bugs zijn”, aldus Vanity Fair.
 
Uit frustratie dat hij zijn storytelling niet meer kon controleren zou Zuckerberg besloten hebben in de aanval te gaan. Hij heeft een plan om het imago van Facebook op te lappen: gen excuses meer, tijd voor het Amplify-project.
 
Volgens de New York Times is het de bedoeling de gebruikers van het netwerk te voorzien van pro-Facebook verhalen die rechtstreeks in de News Feed worden geplaatst om een positiever beeld van het bedrijf te geven. Dat is een primeur: Facebook heeft de News Feed nooit eerder gebruikt om zijn eigen reputatie te beschermen, aldus de NYT, die eraan toevoegt dat verschillende kaderleden geschokt waren door dit initiatief... Wat overigens het idee bevestigt dat de interne HR-afdeling wellicht evenzeer onder druk staat als de PR.
 
Wat er ook van zij, in volle crisis werd Amplify naar verluidt deze zomer getest in verschillende steden in de VS. Volgens de NYT konden gebruikers van het sociale netwerk berichten zien met een Facebook-logo die doorlinkten naar content van het bedrijf en/of lokale nieuwssites. Een van de stukken presenteert de laatste innovaties van Facebook voor 2021 en legt uit hoe het bedrijf erin geslaagd is om de doelstelling van 100% hernieuwbare energie voor zijn wereldwijde activiteiten te bereiken. Duidelijk het soort informatie dat de geloofwaardigheid van FB versterkt.
 
Eén ding is zeker, met of zonder hun Amplify Stories, de PR-mensen van Facebook zullen zich de haren uit het hoofd trekken, en je kunt er donder op zeggen dat er een aantal ernstige burn-outs zitten aan te komen in hun teams.
 
Keep on surfin’ Mark!

Archief / MEDIA