Fr


Close

INTELLIGENCE

Profacts buigt zich over e-mobiliteit

Zaterdag 18 September 2021

Profacts buigt zich over e-mobiliteit

Ter gelegenheid van de week van de mobiliteit en in het kader van zijn jaarlijkse ‘The Future is Now’ event, heeft Profacts een reeks studies gevoerd bij burgers, steden en gemeenten, bedrijven en vertegenwoordigers uit de energie- en automobielsector. Bedoeling: de houding en het gedrag van de Belgische bevolking ten opzichte van e-mobiliteit in kaart brengen en zo een duidelijk beeld krijgen van de uitdagingen waarmee de verschillende spelers vandaag geconfronteerd worden.
 
Les nummer één: de helft van de Belgen die een nieuwe auto willen kopen - binnenkort of binnen de komende twee jaar – overwegen om over te schakelen op elektrische voertuigen. Dit voornemen lijkt ook sterker te zijn in Wallonië dan in Vlaanderen.
 
Het hoeft geen verbazing te wekken dat bij de aankoopprijs een van de belangrijkste obstakels is om massaal voor een elektrisch voertuig te kiezen. “Het gaat niet alleen om de aankoop van de auto, maar ook om de impact van deze aankoop in de energierekening”, aldus de auteurs van de studie. “Het opladen, en meer bepaald de duur en het gebrek aan beschikbare oplaadpunten, lijken ook doorslaggevende elementen te zijn.”
 
Verder blijkt de autodealer voor 84% van de Belgen de beste partner om de toekomstige kopers aan te moedigen over te schakelen op een elektrische auto. Paradoxaal genoeg is elektrisch rijden volgens de concessiehouders niet per se de toekomst, althans niet op korte termijn, en denken ze ook aan andere oplossingen, zoals waterstofmotoren. Profacts meldt dat zes op de tien dealers elektrisch rijden zelfs afraden.
 
Het instituut heeft ook gekeken naar de rol van steden en gemeenten in de overgang naar e-mobiliteit en wijst erop dat België begin dit jaar slechts 4.000 oplaadpunten telde (tegen 63.000 in Nederland). Ook hier wijst Profacts op een paradox. Hoewel 85% van de Belgen verwacht dat ze oplaadstations in openbare ruimten zullen installeren, heeft meer dan 60% van de ondervraagde steden en gemeenten dit onderwerp niet tot een van hun drie prioriteiten op korte termijn gemaakt.
 
Wat de energieleveranciers betreft, meent Profacts dat zij hun expertrol veel adequater kunnen vervullen: hoewel 80% van de Belgen verwacht advies van hen te krijgen, zouden zij weinig kennis hebben van de impact van elektrische auto's op de energiefactuur of van de ondersteuning die zij kunnen bieden. “Hoewel consumenten hen als deskundigen zien, wenden zij zich vaak tot andere partijen, zoals Fluvius”, merken de auteurs van de studie op.
 
Last but not least: de bedrijven. Die lijken volgens Profacts wel bereid om de groene trend van elektrisch rijden te volgen.  Zij worden echter geconfronteerd met grote fiscale problemen en een gebrek aan duidelijkheid op dit gebied: “Werkgevers en werknemers zijn het erover eens dat duidelijk moet worden gecommuniceerd over de voor- en nadelen van het mobiliteitsbudget en de mogelijke componenten daarvan. Vandaag de dag schijnen deze onvoldoende bekend te zijn. Onbekend en dus onbemind.”

Archief / INTELLIGENCE