Fr


Close

INTELLIGENCE

Voice neemt vertrouwen onder de loep

Zaterdag 18 September 2021

Voice neemt vertrouwen onder de loep

Voice (VO Group) lanceerde een nieuwe barometer rond vertrouwen, in het algemeen en toegespitst op een aantal product- en dienstencategorieën. Doelstelling: op middellange termijn alle sectoren afdekken en merken die hun eigen vertrouwensdiagnose willen stellen grondigere analyses aanbieden.
 
Het onderzoek is gebaseerd op een steekproef van 1.015 respondenten van 18 jaar en ouder die in augustus door AQ Rate bevraagd werden. “Het komt erop aan de authentieke gevoelens van de consumenten en burgers compromisloos te onderzoeken, hun twijfels over de waarachtigheid van het hun omringende discours, hun eerste bekommernissen als ze keuzes maken of besluiten tot (inter)actie. “We weten al lang dat ze meer zijn dan alleen maar consumenten. Vandaag zijn hun verwachtingen meer dan ooit geïnspireerd door burgerzin, resoluut gericht op de aansluiting tussen woord en daad”, aldus Nicolas Vanderseypen, General Manager van Voice.
 
De Trust Barometer van Voice boog zich ook over de factoren die het vertrouwen in bedrijven en instellingen versterken. De eerste hefboom zou naar verluidt verband houden met wat de werknemers denken of zeggen, de tweede met de activiteitensector. “Wat merken vandaag op sociale netwerken delen, zou nog niet het gewenste effect hebben om vertrouwen te creëren of te verbeteren. Aspecten die verband houden met duurzaamheid in al haar vormen en een transparantere communicatie zouden dan wel weer een veel invloedrijkere rol spelen”, aldus de GM.
.
Uit de resultaten blijkt dat slechts 16% van de burgers vertrouwen hebben in privébedrijven; de overheidsinstellingen doen het amper beter (23%).
 
De vele redenen om geen vertrouwen te koesteren, zijn zeer afhankelijk van de desbetreffende sector. Banken lijken bijvoorbeeld heel veel last te hebben van een gebrek aan vertrouwen. De dienstverlening voldoet volgens de resultaten niet langer aan de verwachtingen van 75% van de betrokken respondenten, wegens gebrek aan beschikbaarheid. De expertise van de contactpersonen neemt af, de marges zijn te hoog, de communicatie is niet transparant en er zijn te veel schandalen.
 
“We hebben een neutrale studie uitgevoerd die tot doel heeft merken informatie en inhoud te verschaffen zodat ze een plan kunnen opstellen om op lange termijn vertrouwen op te bouwen of te versterken”, besluit Nicolas Vanderseypen. “Door de stem van de burger-consument te laten horen, konden we vaststellen dat de vertrouwenscrisis zeer reëel is en een prioritaire kwestie vormt voor de toekomst van de merken. De uitdaging voor marketeers en communicatiespecialisten zal er onder meer in bestaan de realiteit van het dagelijkse leven van de burgers in hun communicatie te integreren, door een openhartig gesprek met hen aan te gaan. Het gaat niet meer alleen om zingeving, maar ook om waarachtigheid.”

Archief / INTELLIGENCE