Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Kantar Media Reactions: de voorkeuren van de consument, echt waar?

Zondag 12 September 2021

Seen from Space - Kantar Media Reactions: de voorkeuren van de consument, echt waar?

Kantar deelde zopas een aantal inzichten uit zijn grote Media Reactions 2021-onderzoek; dat wordt gevoerd op een grote steekproef van consumenten en 929 marketingprofessionals. Het instituut licht twee dilemma's uit: enerzijds het "digitale dilemma" en de vraag hoe de betrokkenheid van de consument gemaximaliseerd kan worden in een almaar digitalere wereld. Een wereld waarin in 2021 (en ook het jaar erna) nog meer in digital geïnvesteerd wordt, want volgens bronnen als WARC zijn adverteerders van plan meer budget te steken in online video, sociale media, streaming en influencers.
Een ander dilemma is dat van de "vernieuwing". Kantar onthult hierover de antwoorden op de vraag naar de doorslaggevende factoren voor de budgetkeuze die het stelde aan de marketeers. Bij de tien voorgestelde criteria staat "de voorkeur van de consument" bovenaan in 2021, met een winst van 10 punten en twee plaatsen hoger in de rangschikking ten opzichte van 2020.

De andere grote winnaar (+12 punten) is "innovatie", ondanks zijn sterke stijging pas op de zevende plaats. Maar als de voorkeur van de consument werkelijk de doorslag geeft, zou de mediamix van de merken er toch heel anders uitzien. Want de voorkeuren van de consumenten (14.000 respondenten in 23 verschillende landen, maar niet België) zijn in feite 100% offline, met in volgorde bioscoopreclame, gesponsorde evenementen, reclame in tijdschriften, POS en ten slotte reclame in kranten.

Helemaal anders dan de resultaten bij de 929 ondervraagde marketingprofessionals: hun voorkeur gaat uit naar online video, content in sociale media, influencer content, tv-reclame en digitale Out of Home. Kortom, 4 van de 5 opties zijn online, en het enige offline kanaal dat aan de ene kant wordt genoemd, komt niet voor in het favoriete lijstje aan de andere kant.

Nogal een dilemma! En wat voor een debat! Maar als de investeringsintenties van de marketeers werkelijkheid worden (en dat zal ook wel gebeuren, aangezien ze innovatie zo belangrijk vinden), zitten we met een serieuze kloof tussen verklaarde criteria en daadwerkelijk gedrag.

Archief / INTELLIGENCE