Fr

INTELLIGENCE

Belg vertrouwt Twitter en Facebook steeds minder als nieuwsbron

Maandag 6 September 2021

Belg vertrouwt Twitter en Facebook steeds minder als nieuwsbron

Voor de tweede keer heeft Kantar op verzoek van Trustmedia het vertrouwen van de Belg in onze dagelijkse nieuwsbronnen in kaart gebracht. Het bevroeg daartoe net geen 3000 Belgen van 18 jaar en ouder via een online enquête die gevoerd werd in april en mei van dit jaar.

Op basis van scores die de respondenten toekenden aan 39 nieuwsmedia, blijkt dat Belgen het meeste vertrouwen hebben in nieuws dat ze ontvangen via traditionele media. Die krijgen een gemiddelde score van 8,31 op 10, terwijl de sociale media gemiddeld 6,19 op 10 halen.

De Belgische nieuwsconsument heeft het meeste vertrouwen in de zakenkranten De Tijd en L’Echo met respectievelijk 8,73 op 10 en tweede met 8,51 op 10. VRT NWS bekleedt de derde plaats met 8,21 op 10. Twitter en Facebook bengelen onderaan met respectievelijk 6 op 10 en 5,67 op 10.

Om het vertrouwen van de Belgen te winnen, moeten nieuwsmedia volgens het onderzoek vooral accurate feiten en context kunnen geven, maar ook in staat zijn om nieuwswaardigheid te onderscheiden.

Hoewel de jongere generatie nog steeds meer vertrouwen heeft in nieuws dat ze lezen op sociale mediaplatformen dan de oudere generatie, daalt ook bij de 18-34-jarigen het vertrouwen in sociale mediaplatformen met 7% ten opzichte van de studie uit 2018. Dat brengt de vertrouwensscore van sociale media bij de jongere generatie op 5,45/10. De traditionele media scoren hier met 7/10 beter.

Tot slot stelt de studie ook een verband vast tussen het vertrouwen in het nieuws en de advertenties: hoe hoger het eerste, hoe hoger het tweede.

“Traditionele media krijgen zo gemiddeld een hogere vertrouwensscore voor hun advertenties dan de advertenties die verschijnen op sociale mediaplatformen. In die zin primeert de kwaliteit van de nieuwsverspreider dus op de kwantiteit aan lezers. Dat is een belangrijk argument waarmee nieuwsmerken adverteerders kunnen overtuigen”, aldus Kantar.

Archief / INTELLIGENCE