Fr


Close

MEDIA

Nieuws tot elke prijs, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 5 September 2021

Nieuws tot elke prijs, door Fred Bouchar (MM)

Het was de punchline van de week en ze was alweer te danken aan Philippe Delusinne: “Het nieuws is een eiland van verlies in een oceaan van winst”, zei hij in zijn recentste interview met La Libre.
 
Je zou bijna een cursus semiotiek kunnen wijden aan dit zeer metaforische citaat, met hoog Barthes-gehalte - Roland, de denker, niet Karl, de dogmaticus.
 
In zijn context bedoelde Delusinne gewoon dat “nieuws de hoeksteen van RTL Belgium zal moeten blijven”, ook nadat het overgenomen zal zijn door zijn kopers, Rossel en DPG Media. Ook al heeft nieuws, zoals we allemaal weten, een prijs. “Nieuws is wat RTL geloofwaardig maakt voor het publiek en de adverteerders”, voegde hij eraan toe.
 
Hij besloot met een laatste boutade: “Zonder nieuws zouden we evolueren naar een super AB3.” Want dat is ook zijn handelsmerk: Delusinne kan het niet laten om de concurrentie te tackelen.
 
Maar alle gekheid op een stokje, wat de baas van RTL Belgium zegt, ligt in feite voor de hand, en het geldt ook voor onze commerciële zenders: een medium dat een sterke lokale verankering wil behouden, moet rekening houden met de voorliefde van het publiek voor kwaliteitsinformatie. Deen goede les die wellicht nog beter blijft hangen als ze goed geformuleerd is.

Archief / MEDIA