Fr


Close

MEDIA

Screen-ing, door Griet Byl (MM)

Zondag 29 Augustus 2021

Screen-ing, door Griet Byl (MM)

’t Zijn hoogdagen in televisieland. Zoals elk jaar rond deze tijd worden voor zowat elke zender de najaarsroosters gepresenteerd (in sommige gevallen soms zelfs met een heus live event, hoe lang is dat geleden?). Zoals steeds worden die gekenmerkt door een evenwichtige combinatie van vaste waarden (‘sterkhouders', zoals dat heet) en nieuwe programma’s, waarvonder veel formats en fictie van eigen bodem én sinds enkele seizoenen ook een aantal ‘web only’ uitzendingen dat het jonge volkje de weg naar de buis moet helpen terugvinden.
 
De adverteerders van hun kant hebben de aantrekkingskracht van tv al herontdekt. Dat deden ze sneller en massaler dan verwacht: zo melden de recentste Nielsen MDB-cijfers voor het eerste semester een stijging van de reclamebestedingen op televisie met 49% tegenover 2020. Als we vergelijken met 2019, is de groei logischerwijze beperkter, maar bedraagt hij toch nog 12%. Tijdens dezelfde periode was tv goed voor een marktaandeel van zomaar even 49,1% van de offline reclamebestedingen (versus een goeie 41% de jaren ervoor). Indrukwekkend.
 
Zoveel enthousiasme heeft hoogstwaarschijnlijk meerdere oorzaken. Of de verklaring ligt in de enigszins geforceerde postcorona euforie die de economie meer lijkt te kenmerken dan de consument? ' t Zou kunnen. Vast staat dat adverteerders blijk geven van een hernieuwd geloof in de kracht van televisie als massamedium en dus reclamevector.
 
De tv-consumptie is inderdaad aanzienlijker dan ooit, tenminste als je alle vormen en devices meerekent, want natuurlijk zitten we allang niet meer massaal en stipt om 19u voor de buis. ATAWAD is voor tv, net zoals voor de andere media, de nieuwe mantra: anytime anywhere on any device loopt als een rode draad doorheen de strategie van elke zendergroep die de kijker bedient hoe, waar en wanneer die dat wil. Live voetbal met z’n allen voor de gigantische flatscreen in het salon, je dagelijkse portie soap via replay op je tablet in bad, het weerbericht en laatste recept van Jeroen Meus in AVOD op je pc tussen de middag op kantoor en natuurlijk twee afleveringen op je tablet in bed. Het leverde Netflix zelfs een werkwoord op. En tussendoor snack je compulsief nog een beetje van dit alles met je smartphone op de bus, het toilet of in het restaurant.
 
Het zou natuurlijk kunnen dat we op een dag met z’n allen al onze schermen aan de wilgen zullen hangen. Door streamingmoeheid. Of keuzestress. Of omdat de buurman, net als vroeger, zegt dat er toch nooit iets op is. Dat zou trouwens pertinent onwaar zijn. Sla er die programmaroosters van onze verschillende nationale zenders waarmee we dit edito begonnen maar op na. En als je toch je gading niet vindt, mag je met ons mee naar The Soprano’s komen kijken. Ware liefde en nog steeds even groot als de eerste keer. ’t Blijft de beste serie aller tijden die televisie veranderde. Onomstotelijk en voor altijd.

Archief / MEDIA