Fr


Close

MEDIA

Telenet en DPG gaan als eerste in op de oproep van VIA

Dinsdag 10 Augustus 2021

Telenet en DPG gaan als eerste in op de oproep van VIA

Telenet is de eerste operator die gevolg geeft aan de vraag van VIA om een nieuw engemaakt reclamemodel voor de nationale televisiezenders in te voeren; zijn filiaal SBS stapt dan ook samen met DPG Media op de trein - de VRT en de andere Belgische zenders zouden in een latere fase moeten volgen. Het model wordt geleidelijk uitgerold vanaf eind september. De eerste fase betreft alle klanten die digitale televisie kijken via de nieuwste Telenet TV-box; de rest volgt in 2022. De update zal ook van toepassing zijn op de second screen modus via bijvoorbeeld Chromecast of de Telenet TV-app.
 
“Tegelijk zien we meer dan ooit het belang van samenwerkingen om sterk te staan tegen internationale spelers en om lokale content en producties te laten floreren. Hierover worden al jaren gesprekken gevoerd in de sector en kijkcomfort voor onze klanten stond voor ons hierbij altijd centraal.  We geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt”, aldus John Porter, CEO van Telenet. “We geven hiermee zuurstof aan de sector om onze kijkers de beste lokale programma’s en reeksen te kunnen blijven aanbieden. Tegelijk blijven we inzetten op het kijkcomfort, onder andere door Terugkijk TV voor al onze klanten gratis beschikbaar te maken.”

Het aangepaste model voor de zenders van VTM en Play omvat twee pijlers: enerzijds beginnen de opnames met een niet-doorspoelbaar reclameblok van 60’’. De reclameblokken binnen het programma zelf kunnen wel doorgespoeld of verwijderd worden. Wat terugkijktelevisie betreft kan de reclame binnen het programma niet meer doorgespoeld of verwijderd worden – wat al het geval was op de zenders van VTM. De programma-inhoud kan wel worden doorgespoeld, iets wat nog niet kon op de VTM-zenders.

Kris Vervaet, CEO DPG Media België: “Vlaanderen kent uitzonderlijk veel talent én succes in de audiovisuele sector. Dat is een rijkdom die we willen koesteren, in eerste plaats voor alle Vlaamse kijkers. Reclame-inkomsten zijn essentieel voor het voortbestaan van lokale, kwalitatieve producties zoals Fair Trade en de Bende van Jan de Lichte en ook formats als Huis Gemaakt en Camping Coppens. Het is daarom belangrijk dat we ook reclame kunnen aanbieden voor alle nieuwe manieren van TV kijken, zowel online kijken (reeds beschikbaar via VTM GO) als uitgesteld kijken via opnames en Terugkijk TV. We zijn dan ook tevreden dat we vandaag dit nieuwe model samen met SBS en Telenet, en bij uitbreiding met de VRT en de hele tv-sector kunnen aankondigen. Tegelijk engageren we ons om ook in de toekomst te blijven investeren in innovatieve mogelijkheden rond reclame, om het kijkcomfort te blijven verbeteren.”
 
“Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt”, vervolgt Jeroen Bronselaer, CEO van SBS. “Er moest een balans gevonden worden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. We proberen reclame al zo relevant mogelijk te maken voor kijker en adverteerder, naar analogie met onlinemodellen. We willen nu het reclamemodel dat kijkers online al ervaren en gewoon zijn, verder doortrekken naar televisie. We zijn blij dat we dit nieuwe model alvast samen met DPG Media en VRT  kunnen uitrollen. We zijn ervan overtuigd dat dit de sector, de kijker en de adverteerder ten goede zal komen.”

Net als zijn collega’s wijst Frederik Delaplace, CEO van de VRT, op het belang van het behoud van een duurzaam lokaal ecosysteem, dankzij partnerships, hoewel er uiteraard geen reclame zal worden uitgezonden op de openbare omroep. “We dragen graag ons steentje bij door, binnen de grenzen van hetgeen VRT is toegelaten op het vlak van commerciële communicatie, het reclamemodel van onze Vlaamse collega’s mee te ondersteunen. We geloven dat hiermee de zuurstof kan geboden worden om een sterk en divers lokaal aanbod aan de Vlaamse kijker te kunnen blijven garanderen.”

Archief / MEDIA