Fr

MEDIA

De opvolger van het mobiele internet volgens Zuckerberg, door Fred Bouchar (MM)

Donderdag 5 Augustus 2021

De opvolger van het mobiele internet volgens Zuckerberg, door Fred Bouchar (MM)

In navolging van andere tech-goeroes zoals Tim Sweeney van Epic Games, wil Mark Zuckerberg bijdragen aan de opmars van cyberspaces. Het is zelfs zijn nieuwe visie voor Facebook. Zuckerberg wil dat zijn sociaal netwerk binnen dit en vijf jaar uitgroeit tot de leader op het vlak van metaverses, zoals hij onlangs uitlegde aan The Verge. Het metaverse zou zelfs de “opvolger van het mobiele internet” moeten worden, aldus het evangelie van de heilige Mark, een “verpersoonlijkt internet dat niet alleen content toont, maar waar je ook echt bent”.
 
Zijn landgenote Cathy Hackl die gespecialiseerd is in immersieve technologie hamerde er eerder al op tijdens de UBA Trends Day 2020. Volgens haar zou dat concept de aandacht van de marketeers moeten trekken, omdat het in staat is de fysieke en virtuele wereld te combineren. We schreven het al in het dossier dat we enige tijd geleden wijdden aan gaming: sinds de jaren 1990 herrees het fantasiebeeld van het metaversum in het videogame-universum, met zijn communities die interageren via hun avatars. “Het nieuwe metaverse-tijdperk zal een ongelooflijke creativiteit aanboren, de grenzen verleggen en horizonten verruimen voor merken en bedrijven”, aldus Cathy Hackl.
 
Zuckerberg zegt in feite precies hetzelfde. Hij verwijst naar de convergentie tussen de fysieke, augmented en virtuele realiteit binnen eenzelfde gedeelde online ruimte. Het zou dus niet gaan om meer verbonden te zijn met het internet, maar wel om op een natuurlijkere manier te interageren via een VR-headset of een AR-bril. “In de toekomst zullen we elkaar niet meer bellen, maar zal jij met een hologram in mijn zetel plaatsnemen, zodat het lijkt of we op dezelfde plaats zijn, ook al bevinden we ons op honderden kilometers van elkaar”, vertelt hij. “Om onze visie op het metaverse te volbrengen moeten we het bindweefsel tussen de digitale ruimten bouwen, zodat we fysieke beperkingen kunnen overstijgen en tussen deze ruimten kunnen verplaatsen met hetzelfde gemak als tussen de kamers van ons huis.”
 
De nieuwe ambitie van Zuckerberg krijgt vorm via de ontwikkeling van Facebook Reality Labs, de afdeling die zich bezighoudt met virtual en augmented reality, waaraan we onder andere de bekende Oculus-headsets danken. Daar zouden al 10.000 mensen werken. “Het metaverse is niet alleen de volgende generatie van het internet, maar ook het volgende hoofdstuk voor ons als bedrijf. Ik verwacht dat mensen ons de komende jaren niet meer als een sociaal mediabedrijf beginnen te zien, maar als een metaverse onderneming”, besluit hij.
 
Zou het metaverse een impact kunnen hebben op het bedrijfsmodel van een groep die zijn advertentie-inkomsten verder verhoogde met 57% en zijn nettowinst verdubbelde tot 10,4 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2021? Het is alvast de gok van Zuckerberg die nieuwe inkomsten geroken heeft. Want hoewel de gebruikers gewend zijn aan het gratis sociale netwerk, zouden ze in de verleiding kunnen komen om te betalen voor deze nieuwe virtuele werelden die door Facebook in het leven geroepen worden. Ze zouden die kunnen privatiseren of er nieuwe producten en ervaringen kopen. Concerten, shows, films, televisieprogramma’s… heel wat domeinen zouden er hun voordeel kunnen mee doen en al naargelang de ervaring zouden we er verschijnen in de vorm van een avatar met gepersonaliseerde digitale outfits en objecten. De uitgevers van Fornite en Animal Crossing hebben trouwens niet gewacht op Zuckerberg om in dat gat te springen.
 
Maar hoe zit het met de adverteerders, tot nader order nog steeds de geldschieters van Marks onderneming? Volgens Zuckerbergs redenering zouden ze meer contactpunten hebben met potentiële kopers in de virtuele 3D-werelden die zich overal in de drie dimensies van het metaverse kunnen bevinden.
 
Sceptisch? Dat is de reden waarom Zuckerberg marketeers aanraadt om alvast na te denken over hoe de reclame van morgen er zou kunnen uitzien in een 3D-wereld. Alsof ze niets beters te doen hebben.

Archief / MEDIA