Fr

INTELLIGENCE

Havas verruimt de scope van zijn Meaningful onderzoek naar de media

Dinsdag 29 Juni 2021

Havas verruimt de scope van zijn Meaningful onderzoek naar de media



We kenden de Meaningful Brands van Havas natuurlijk al en nu krijgen die een equivalent voor media, meer bepaald wat de media betreft die een impact op de consumenten hebben en een meerwaarde betekenen in hun dagelijks leven. Deze Meaningful Media (MM dus) kwamen aan bod in een specifiek onderzoek voor België dat MSI International in januari voerde bij 500 mensen. Het instituut peilde bij de consumenten naar de media die hen het meest interesseren, die ze het meest koesteren en waarover ze met andere mensen praten.
 
De eerste vaststelling zullen ze bij VIA graag horen: tv en radio worden beschouwd als de meest meaningful kanalen, voor online desktop, de sociale netwerken en de dagbladen.
 
Havas stelt wel belangrijke verschillen tussen de generaties vast: “Bij de oudere generaties heerst een consensus over het feit dat televisie een meaningful kanaal is. Bij de jongeren kan geen enkel kanaal rekenen op unanimiteit. Hun keuzes zijn evenwichtiger verdeeld over een bredere waaier van kanalen, wat erop wijst dat de perceptie van de MM individueler en gevarieerder is bij de 16-25-jarigen.”
 
Het onderzoek buigt zich ook over de meest meaningful content en zoals verwacht staan films, series en muziek bovenaan het lijstje.

Meer details hier.

“We zijn ons bewust van de spanningen rond de korte termijndoelstellingen van de activatie- en promotiecampagnes net zoals het soms overdreven belang van wat nieuw is op de digitale kanalen binnen onze industrie”, aldus Mathias Beke, chief intelligence officer van  Havas Village Brussels. “We weten dat het schadelijk kan zijn voor de groei op lange termijn van de merken en hun reële transformatie. Dat vele offline kanalen door een groot deel van de bevolking als meaningful worden beschouwd, versterkt hun belang als kanalen voor brand building en rechtvaardigt een evenwichtige investering.”

Archief / INTELLIGENCE