Fr

MEDIA

Bruno Van Boucq (Proxistore): "De beslissing van de Franse concurrentiewaakhond tegen Google is historisch voor de rechtspraak"

Zaterdag 26 Juni 2021

Bruno Van Boucq (Proxistore):

Op 22 juni kondigde de EU aan dat ze een formeel onderzoek opende om vast te stellen of Google de Europese mededingingsregels heeft geschonden. Enkele weken eerder had de Franse Mededingingsautoriteit Google een boete van 220 miljoen dollar opgelegd wegens misbruik van zijn machtspositie met het oog op een voorkeursbehandeling van Google Ad Manager. Een boete die Google overigens niet betwistte.
 
De Franse instantie is van mening dat de praktijken van Google bijzonder ernstig zijn omdat ze de concurrentie op de SSP-markt benadeelden. Op basis hiervan diende Proxistore een schadeclaim in tegen Google, voor schade die het schat op 180 miljoen euro, het bedrag dat het naar schatting binnen een periode van 90 maanden heeft verloren. Beide bedrijven zijn in nog een ander conflict verwikkeld. In 2019 ondernam Google gerechtelijke stappen om een patent dat Proxistore vijf jaar eerder verkregen had te laten intrekken. Het brevet in kwestie beschermt het geolokalisatieconcept dat door het Belgische bedrijf ontwikkeld werd.
 
Tekst en uitleg door Bruno Van Boucq, de CEO van Proxistore.
 
De procedure die jullie willen opstarten, concretiseert in feite een almaar breder gedeelde vaststelling: zoals velen stel je dat de praktijken van Google het hele inventarissysteem verarmen.
 
Ik heb Beweb opgericht, dus ik ben er al sinds 1995. Ik zag Google zijn entree maken in 1998, Google Search in 2000, ik was erbij tijdens de begindagen van SEO / SEA. Met het verdiende geld doken ze op binnen een business die oorspronkelijk de hunne niet was: die van digitale reclame. Dus door Double-click te kopen, werd Google tegelijkertijd onze grootste  concurrent en onze eerste leverancier. Ze stelden uitgevers voor om hun onverkochte advertentieruimte te gelde te maken, uiteraard met kortingen, voor prijzen van 10, 20 of 30 cent. Zo verarmde deze markt die door de regies over the counter verkocht werd geleidelijk. De uitgevers verloren de controle over de waarde van hun bereik. Zo ontstond programmatic dat ondertussen uitgroeide tot de norm.
 
Omdat adverteerders afhankelijk zijn van search, blijven ze discreet, want als ze elders te veel uitgeven, lopen ze het risico lager in de zoekresultaten te verschijnen. Zelfde fenomeen voor de uitgevers. Als ze de Google Ad Server niet gebruiken, riskeren ze dezelfde devaluatie in Google Search. Ze weten dat 30% of 40% van hun bereik uit deze tool komt en dat is een enorm drukkingsmiddel voor Google dat de dingen uiteraard niet als dusdanig voorstelt. In plaats daarvan benadrukken ze de algoritmen die je hoger zullen rangschikken.
 
En voor verkopen en aankopen hebben ze de voorkeur gegeven aan hun eigen technologieën, onder het merk Google Ad Manager. Hun AdX-systeem is de marktplaats waarop DSP's en SSP's zijn aangesloten en die de veilingprocessen voor advertentieruimte organiseert. Voor Google komt het er in feite op aan om de klant koste wat kost te hebben, ongeacht de prijs waarvoor de adverteerder koopt. Dankzij dit systeem nemen ze het grootste deel van het volume in handen en verzekeren ze zich van een comfortabele marge bij de adverteerder en de uitgever. Ze zullen je vertellen dat ze hebben bijgedragen aan de programmatic wereld en de uitgevers hebben bevoorraad, maar in plaats daarvan hebben ze waarde vernietigd, hun positie misbruikt en hun best gedaan om alle concurrentie de nek om te wringen.
 
Met deze beslissing van de Franse Mededingingsautoriteit die Google niet heeft betwist, hebben we nu een gerechtelijke uitspraak die ons in staat stelt te reageren. Het is historisch. Hierdoor hoeven wij de schuld niet meer te bewijzen. Anderzijds moeten we wel de schade nog aantonen. Dat zijn onze experts en advocaten dan ook van plan.
 
Je overweegt andere spelers te verenigen in een soort van collectieve actie?
 
Het is een optie. Door de pers aan te spreken, wilden we ook een signaal geven aan iedereen die zich bij ons wil aansluiten. Laten zien dat het kan. En Google ook onder druk zetten. Ik heb zo'n 30 mensen gebeld, maar helaas zijn velen bang voor de gevolgen. Je moet ook weten dat Google de neiging heeft om advocatenkantoren te paaien, met de miljoenen die ze aan hen besteden om de strijd aan te binden met bedrijven als het onze die weerstand bieden.
 
Hoe ver staat het met het octrooidossier en hoe zien je kansen eruit?
 
Het zal waarschijnlijk ingewikkelder zijn en het zal tijd kosten, maar ik denk dat we een reële kans hebben om ze uiteindelijk veroordeeld te krijgen voor namaak.
 
Er wordt op 8 en 15 november gepleit in Brussel. Tien uur pleidooi die kunnen worden bijgewoond door journalisten. Het is belangrijk dat je dit allemaal weet: als Google een persconferentie organiseert, beantwoorden ze nooit echt de belangrijkste vragen van journalisten. In dit geval is het echter de rechter die de vragen zal stellen en zal Google in principe verplicht zijn ze te beantwoorden. Het zal voor iedereen interessant zijn om te zien hoe Goliath zal proberen de potentiële Davids te verpletteren.
 
Deze affaires grijpen je duidelijk aan en zijn ook een beproeving. Hoe gaat het vandaag met Proxistore?
 
Ik ben vooral vastberaden. Ondanks  al deze kwesties heeft het team opmerkelijk werk verricht door onze diensten en onze tools in België en Frankrijk verder te finetunen, om het belang en de ernst van onze business aanpak aan te tonen. Het Proxistore-avontuur gaat verder, met succes.
 
Wat de klanten betreft, bereiken we naast de retailers die ons vanaf het begin hebben vertrouwd, ook andere sectoren, zoals human resources en openbare bedrijven. We brengen nieuwe soorten inkomsten naar onze uitgevers, onze adverteerders zijn blij, ze komen terug. Zelfs de mediabureaus doen weer een beroep op ons. Wat aantoont dat een klein Europees technobedrijf wel degelijk leefbaar kan zijn.

Archief / MEDIA