Fr

AWARDS

Cannes Lions: de eerste Belgische shortlists

Zondag 20 Juni 2021

Cannes Lions: de eerste Belgische shortlists

Op 21 juni – vandaag dus – beginnen de Cannes Lions 2020/2021 en de eerste shortlists zijn bekend.
 
In Design tellen we 125 finalisten (en 1.262 inschrijvingen). BBDO en mortierbrigade zijn geselecteerd: eerstgenoemde met ‘-60% Culture’ voor State of the Arts (Design-driven Effectiveness), laatstgenoemde met ‘Kaleidoscope’ voor De Morgen (Digital Design).
 
De Media-jury voor de shortlists met daarin Gauthier Elslander (Intitiative) selecteerde 202 finalisten uit 1.972 inschrijvingen. Daartoe behoren ‘Drive Responsibly’ (Corporate Purpose & Social Responsibility) van BBDO voor Jupiler, in samenwerking met Vizeum – alsook ‘Cats for Kids’ (Social Behaviour) van Wunderman Thompson voor Child Focus en "Crispy Subtitles" (Use of Social Platforms) van Happiness voor Lays.
 
In Outdoor (227 finalisten vs. 2.052 inschrijvingen) vinden we een van de grote winnaars op de laatste CB Awards – ‘Non Bob’ (Social Behaviour) van Happiness voor OVK en Vias, net zoals ‘Cobblestone Tribute’ (Single Market Campaign), dat daar ook in de prijzen viel en het werk is van LDV voor Het Nieuwsblad. Sebastien De Valck (BBDO) zetelde in de shortlistjury van de Outdoor-competitie.
 
In Print & Publishing (110 finalisten vs. 1012 inschrijvingen) stootte Happiness door tot de finale met ‘Video Call Art’ (Local Brand) voor Voo.
 
De laureaten van deze vier competities worden op 21 juni bekendgemaakt.
 
Ook de shortlists voor Glass, Titanium, Innovation, Health & Wellness en Pharma werden aangekondigd, maar die bevatten geen Belgische finalisten.
 
Ter herinnering, België schreef 346 werken in voor de dubbeleditie 2020/2021 van de Cannes Lions, niet meer dan voor de editie van 2019. Globaal vermelden we dat het aantal deelnames (29.074) 6% lager ligt dan in 2019 en 32% lager dan in 2016.

Archief / AWARDS