Fr
Close

CREATIONS

IPM Advertising creëert het logo #komnietaandevrijheidvanmeningsuiting

Dinsdag 15 Juni 2021

In het verlengde van de 'kidnapping' van de opposant Roman Protassevitch die in mei door de Wit-Russische instanties uit een vliegtuig werd geplukt, reageerden de Europese kranten- en magazine-uitgevers van de ENPA en de ENMA zoals je wellicht weet onmiddellijk. Ze klaagden deze daad van geweld tegen een journalist aan en eisten zijn onmiddellijke vrijlating.

Deze reactie kreeg onder andere vorm via de verspreiding van de visual #komnietaandevrijemeningsuiting in alle media van de verenigingen en via de sociale media in negen talen. Het logo werd op verzoek van François le Hodey, CEO van IPM Group en vicevoorzitter van de ENPA, gemaakt bij IPM Advertising, meer bepaald door Laurent Debraz, vormgever van het huis.
"Bij dit soort werk komt het erop aan naar de essentie te gaan en beklijvend uit de hoek te komen. Ik putte uit een beeldregister dat doet denken aan communistisch propaganda, om te strijden met dezelfde wapens als de geweldplegers", legt hij uit.

Voor het lettertype liet Lauren Debraz zich naar eigen zeggen inspireren door witgrijze woorden - een concept dat ook gebruikt werd voor het bekende 'Je suis Charlie'. "Aandachtige toeschouwers zullen opmerken dat de staart van het vliegtuig overgaat in een vogel met uitgeslagen vleugels, het symbool van vrijheid", besluit hij.

Archief / CREATIONS