Fr

INTELLIGENCE

De BMMA en Havas buigen zich over het moreel binnen de communicatiesector

Maandag 7 Juni 2021

De BMMA en Havas buigen zich over het moreel binnen de communicatiesector



Tussen april en mei ondervroegen Havas en de BMMA 65 communicatiespecialisten (van head-of tot C-level) bij adverteerders, communicatiebureaus en de media over de impact van de gezondheidscrisis.

De enquête toont dat meeste bedrijven hun communicatie moesten bijsturen. En in 2 op 3 gevallen zagen ze hun communicatiebudget in mindere of meerdere mate dalen.
 
Op een schaal van 1 tot 10 hebben professionals uit de sector maar weinig vertrouwen in een snelle relance van de economische activiteit (5,9). Al lopen ook hier de percepties heel uiteen (van 3 tot 10!). “De vrees voor de vele faillissementen, de stijgende werkloosheid en de ongelijkheid wordt maar gedeeltelijk goedgemaakt door de voorspellingen rond uitgestelde uitgaven van de Belgen en investeringen van bedrijven in hun transitie. Te meer ook dat deze voorspellingen rond uitgestelde uitgaven en consumptieheropleving slechts voor 40% van de ondervraagden vanzelfsprekend zijn”, aldus de auteurs van de studie.
 
Toch zegt 70% van de Belgische marketeers vertrouwen te hebben in het vermogen van hun bedrijf om zichzelf opnieuw uit te vinden; bijna allemaal zijn ze het erover eens dat de crisis een positieve impact zal hebben op de wil van bedrijven om betekenisvol te ondernemen. Over de vraag of deze wil van bedrijven om betekenis te geven in de toekomst beter wordt geïntegreerd in de manier waarop merken communiceren (en handelen?), zijn de meningen verdeeld. Al menen de meesten wel dat de aandacht die bedrijven aan betekenis schenken een duurzame verandering meebrengt voor de verwachtingen van het publiek.
 
“Dit contrast tussen het optimisme van communicatiespecialisten over hun eigen bedrijf en een bepaalde vrees voor de economische activiteiten in hun geheel zien we als een vorm van empathie van de sector jegens de beroepswereld in het algemeen. De verwachtingen van de partners uit de groep van adverteerders, media en communicatiebureaus draaien volgens onze studie trouwens rond de concepten agility en innovatie maar ook empathie, solidariteit en moed. Deze crisis is een echte kans om nog meer betekenis te geven aan wat onze bedrijven verwezenlijken, en om in te spelen op de stijgende verwachtingen van de stakeholders op dit vlak,” aldus Mathias Beke, Chief Intelligence Officer van Havas Village.
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE