Fr

INTELLIGENCE

Prik, door Griet Byl (MM)

Zondag 6 Juni 2021

Prik, door Griet Byl (MM)



Dit weekend kreeg ik dus mijn eerste prik. Het ging allemaal heel vlotjes; het enige wat serieus tegenviel was de muziek. De plek leende zich nochtans uitstekend tot een stevige bas-, gitaar- of keyboardpartij, want het was exact daar dat ik anderhalf decennium geleden een van de meest uitzinnige, dansbare concerten ooit beleefde. Deze keer moest ik genoegen nemen met een slap 'one hit wonder'. Zonde, maar korte pijn in de aanloop naar het nieuwe normaal.

Dat is al een tijdje aangekondigd, maar liet tot dusver en net zoals de lente dit jaar lang op zich wachten, maar nu almaar meer mensen gevaccineerd raken, lijkt de teneur van doemdenken toch om te slaan naar voorzichtig optimisme. In westerse landen als de onze dan toch. Met die context voor ogen is het niet oninteressant de negende (ja, echt waar) golf van de Globale Barometer die Kantar aan Covid-19 wijdt te bekijken. Die werd in april 2021 online gevoerd bij een kleine 10.000 respondenten uit 21 landen, waaronder België.

Het onderzoek deelt de landen op in drie categorieën al naargelang de mate waarin de pandemie er onder controle is (still struggling, improvers, leaders). In alle drie de categorieën doet het moreel het beter, maar toch blijft de bekommernis hoog, zelfs bij de leaders. 47% is nog steeds bezorgd over de toekomst (versus 49% vorig jaar).

De studie boog zich ook over een aantal van de goede voornemens die we allemaal maakten aan het begin van de pandemie, zoals streven naar meer hygiëne, gezonder eten en meer tijd doorbrengen met ons gezin. In de praktijk zijn we in de eerste plaats blijven online shoppen. Daarmee is e-commerce het snelst groeiende kanaal in 2020; het slaagde erin zijn groeipercentage te verdubbelen in vergelijking tot 2019. Ongeveer de helft van de consumenten zijn naar verluidt van plan nieuw ontdekte online shops te blijven gebruiken en uitgeteste merken te blijven aanschaffen.

Tegelijk verlangen de respondenten uiteraard nog steeds naar een ‘echt’ winkelmoment, ondanks de goede online ervaringen; winkelen is de activiteit waarnaar het tweede hardst wordt uitgekeken (na de kapper): 35% wil gaan shoppen zodra het weer mag. Bijna 70% doet zijn boodschappen liever in de supermarkt, hoewel de helft terugblikt op een positieve online ervaring.

Kantar peilde ook naar de verwachtingen ten opzichte van merken en of die in de loop der maanden veranderd waren. En wat bleek? Vandaag vinden meer respondenten dat merken nu in de eerste plaats een voorbeeld zouden moeten stellen inzake best practices en innovatie (24% versus 17% in golf 3). Hun praktische rol in ons dagelijks leven in acht nemen blijft belangrijk (22% versus 29% in golf3). Ze hoeven zich echter niet te veel te buigen over onze gemoedstoestand, noch onze bekommernissen en de inzet van hun kennis voor onze voorlichting. Misschien een prozaïsche eyeopener voor die geëngageerde merken die relevant willen zijn in de toekomstige leefwereld van de postpandemische consumenten die we binnenkort allemaal zijn.

Archief / INTELLIGENCE