Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Adblocking: almaar mobieler, net zoals de gebruikers!

Zondag 6 Juni 2021

Seen from Space - Adblocking: almaar mobieler, net zoals de gebruikers!

Je hoorde er nog amper iets van. In hun historische functie op pc lijken de adblockers inderdaad een plateau te hebben bereikt, als je kijkt naar het '2021 Page Fair Adblock Report': wereldwijd stabiliseert het aantal maandelijks actieve gebruikers tussen 250 en 300 miljoen. De groei komt van mobile dat tot eind 2020 een bijna lijnrecht groeitraject volgt en voorlopig afklokt op zo'n 586 miljoen maandelijks actieve bezoekers. Enig perspectief is hier wel op z'n plaats, als je weet dat er wereldwijd miljarden mobiele gebruikers zijn: de groei is dus wel reëel maar de dreiging is niet van kritiek formaat.

Dat de installatie van adblockers op mobiele toestellen toeneemt, is geen verrassing. Als we naar de Belgische gegevens kijken (CIM Internet) vertegenwoordigen mobiele toestellen nu de helft van de tijd die internetgebruikers online doorbrengen, met jaar na jaar een regelmatige groei.
Met andere woorden, de penetratie van de adblockers volgt gewoon de trend van het online gedrag. Het Page Fair-rapport bevat ook de resultaten van een enquête die in maart gevoerd werd bij meer dan 5000 respondenten in de States. Daaruit blijkt dat het verklaard gebruik van een adblocking systeem 40% van de internetgebruikers betreft. Het profiel sluit volledig aan bij al wat we tot dusver wisten van de adblock-gebruikers: de proportie ligt gevoelig hoger bij mannen en de jongere generaties. Volgens dezelfde studie is een grote meerderheid wel bereid iets meer niet-intrusieve reclame te aanvaarden ter ondersteuning van de online uitgevers. Dat zou een deal kunnen opleveren en dat is nieuw, ook al gaat het nog enkel om intenties.

Archief / INTELLIGENCE