Fr

MEDIA

Vincent Delmotte (Azerion): "Improve Digital verwerft een plaats als een echt premium en lokaal alternatief"

Vrijdag 4 Juni 2021

Vincent Delmotte (Azerion):

Kort geleden vertrouwde Dailymotion zijn regie toe aan Azerion. De inventaris met display, in-stream en out-stream van het videoplatform wordt exclusief beschikbaar via diens eigen SSP, Improve Digital. Bij ons versterkte Azerion het programmatic luik van zijn aanbod met de aanwerving van meerdere experts, onder wie Ruben Geeraerts en Arnaud Destrée als respectievelijk head of programmatic en head of data & strategy.  

Ze beschikken beiden over een stevige ervaring. Arnaud Destrée die van 2010 tot 2015 al voor AdUx werkte (dat sindsdien overgenomen werd door Azerion), was vervolgens DMP-verantwoordelijke bij GroupM en head of programmatic bij Havas. In zijn nieuwe functie heeft hij de taak om het data-aanbod verder te ontwikkelen, het yield management te optimaliseren en de sales teams strategisch te ondersteunen. Ruben Geeraerts van zijn kant introduceerde S4M in België en oefende verschillende digitale functies uit bij Dentsu, Mindshare en Havas. Vandaag is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Improve Digital en het monetiseringsplatform Headerlift bij de trading desks (bureaus en adverteerders) en de publishers.  

We gingen ze opzoeken samen met Vincent Demotte, managing director van Azerion Belgium. Ze legden ons uit hoe en waarom Improve een plaats verwerft als lokaal premium alternatief voor het aanbod van Google en co.  

Vertel om te beginnen eens waarom jullie deze nieuwe uitdagingen bij Azerion aangaan.
Ruben Geeraerts: Wat mij betreft, vanwege de ambities van Azerion. De groep is op meerdere fronten aanwezig, maar wat mij vooral aansprak, was de premium positionering: de ambitie om met kwaliteitsuitgevers samen te werken. Dezelfde kwaliteitsgarantie kenmerkt de supply, de deals die we kunnen opzetten. We werken samen met erkende externe leveranciers zoals Human (ex White Ops, nvdr) voor ad fraud en Moat voor de viewability. 
En Grapeshot dat semantische en contextuele targeting biedt, wat zeer relevant zal worden, gezien de nieuwe cookieloze omgeving.  

Dit soort samenwerking stelt ons ook in staat om onze commerciële belofte op een transparante manier waar te maken. In dezelfde geest speelt ook de zorg voor het verspreidingskader, zoals het feit van geen pre-rolls op UGC's te distribueren, iets wat Dailymotion al een paar jaar geleden besloot. Dat sluit helemaal aan bij het aanbod van Azerion.
Arnaud Destrée: Persoonlijk ben ik bijzonder geïnteresseerd in supply. Tijdens de drie jaar dat ik bij Havas op de trading desk werkte, wilde ik per se de juiste inventaris kopen, om aan te sluiten bij de verwachtingen van de klant en de beloofde KPI's. Ik heb veel tijd besteed aan nauwe samenwerkingen met de regies om te beschikken over een kwaliteitsinventaris voor de beste prijs, maar binnen de grenzen van wat hun commerciëlen me konden bieden.
Ik miste de totale controle over deze inventaris en dat is precies wat Vincent me kon bieden: Improve positioneren als premium SSP, met alle bijhorende service, met name op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, rapportagetools, etc.  

Wat me ook beviel, is dat Azerion zijn eigen technologie heeft en content produceert, meer bepaald via casual gaming. Het feit dat Improve een Europese SSP is, geeft ons echt gemakkelijke toegang tot ontwikkelaars, tot sleutelfiguren op het gebied van technologie. Dit vergemakkelijkt de operationele werking enorm en stelt me in staat om Improve te positioneren als de premium SSP met een frictieloze service voor de kopers.  

Om terug te komen op de transparantie waarover Ruben het had, we zien vandaag dat de campagnes die het beste lopen op DV360 Google Data-campagnes zijn, maar niemand weet hoe die data opgebouwd zijn, en om ze te kunnen gebruiken, heb je heel veel reach nodig. Het draait dus soms op inventarissen die niet het vereiste kwaliteitsniveau hebben en als je de campagnerapporten bekijkt, zie je dat groot aantal websites tot de categorie 'niet-rapporteerbare URL' behoren: sites waarover we nooit informatie zullen hebben. Op Improve zijn alle URL's transparant. Dit is een zeer belangrijk voordeel voor kopers en het helpt ons om ons te onderscheiden.  

Ruben Geeraerts: We zien dat de Improve-propositie inspeelt op de belangen van steeds meer trading desks; die worden ook bekoord door het feit dat onze SSP over een lokale aanwezigheid beschikt, iets zo zeldzaam is dat we het graag benadrukken.  

Is het programmatic team voltallig?  

Vincent Delmotte: Het zal evolueren naargelang de ontwikkeling van Improve die aanzienlijk is. Op korte termijn is het de bedoeling een derde persoon aan te werven die zich meer bepaald met yield zal bezighouden.  

Welk aandeel vertegenwoordigt deze inventaris en deze business in het geheel van jullie activiteiten?  

Improve Digital telt 422 uitgevers, 61.000 urls waarvan meer dan 400 in .be. Dat zijn bijna 232 miljoen ad requests per week voor prerolls, meer dan 67 miljoen voor outstream acties en 1,7 miljard voor display. Daarbij komt nog het aanbod van Dailymotion, met meer dan 8.000 sites en 8,5 miljoen wekelijkse ad requests.  

Tot nu toe vertegenwoordigen programmatic deals tussen de 5 en 8% van onze inkomsten, maar we schatten dat we snel tussen de 15% en 20% kunnen bereiken. Er is een reële vraag.  

En die vraag zal alleen maar groeien, zodra de markt door heeft dat een oplossing als Improve een echt alternatief biedt.  

In dit opzicht is het essentieel om aan volwaardige voorlichting te doen. Tegenwoordig gebruiken de meeste trading desks Google als DSP en kopen ze tegelijkertijd de inventaris die in hun SSP staat - ze werken met oogkleppen, binnen een gesloten systeem. Kopers realiseren zich niet altijd dat Google niet de enige SSP is, en dat het niet is omdat we met deze DSP van Google kopen dat we op hun SSP moeten blijven. Die biedt vandaag niet de nodige transparantie om de kwaliteitsmeting van een campagne te garanderen.

Archief / MEDIA