Fr

MEDIA

De pistes van de Franse Gemeenschap en Deloitte tegen de erosie van de reclame-inkomsten

Donderdag 27 Mei 2021

De pistes van de Franse Gemeenschap en Deloitte tegen de erosie van de reclame-inkomsten

In een persbericht dat verscheen op de site van mediaminister Bénédicte Linard vat de Franse Gemeenschap de conclusies samen van de bij Deloitte bestelde audit van de Franstalige reclamemarkt en de pistes die de consultant voorstelt om “de op de reclamemarkt toegepaste economische modellen aan te passen en de financiering van kwalitatieve content in stand te houden”.
 
Samengevat bevestigt de audit de structurele erosie van de reclame-inkomsten van de Franstalige media die kwetsbaar zijn door de beperkte omvang van ons land, de versnippering van de markt, de overlap van de Franse media en natuurlijk de exponentiële groei van de Gafa die een almaar groter aandeel in de uitgaven van de adverteerders vangen.
 
De pistes die Deloitte voorstelt om de veerkracht van de media te versterken en het reclame-ecosysteem te moderniseren, zijn al vaak aangehaald. Zo suggereert Deloitte een enkele programmatic oplossing en een gemeenschappelijk platform voor de verspreiding van content, alsook het delen van gegevens tussen de spelers. De consultant verwijst ook opnieuw naar een eventuele unieke ID voor alle platformen en pleit voor een diepgaande herziening van de tools voor de bereikmeting.
 
Tot slot zet Deloitte ook in op tussenkomst van de staat, door fiscale stimuli in te voeren voor adverteerders die in de lokale media investeren, en door een Reclameobservatorium op te richten. Dat zou de uitgaven en inkomsten van de Gafa meten, de stromen en marktdynamiek objectiveren, samenwerkingen stimuleren, enzovoort.

Archief / MEDIA