Fr
Close

INTELLIGENCE

Voice Marketing Landscape, vol 4: de pandemie stimuleert het gebruik van smart speakers en vocal assistants

Donderdag 27 Mei 2021

Voice Marketing Landscape, vol 4: de pandemie stimuleert het gebruik van smart speakers en vocal assistants

Het Voice Marketing Lanscape onderzoek van Wavemaker dat twee jaar geleden opgestart werd na de officiële release van de Google Assistant in België, is al aan zijn vierde editie toe. Het mediabureau maakte van de verjaardag van Google Home op 28 mei gebruik om de resultaten in primeur met ons te delen.  

De vierde golf van het onderzoek werd gevoerd van 26 april tot 2 mei; net zoals de voorgaande betreft het een steekproef van 1000 individuen van 18 tot 59 jaar.  

De eerste vaststelling hangt samen met een van de neveneffecten van de pandemie die we niet meteen verwacht hadden, met name de toename van het aantal smart speakers. Meer dan 22% van de respondenten verklaart er een te hebben.  

Dat percentage ligt iets hoger aan Franstalige zijde (23% vs. 21,6%). Het ligt ook hoger bij de mannen (28,3% vs. 16%) en, zonder verrassingen, bij de 18-34-jarigen (31,8% vs 16,3% bij de 35-59-jarigen).  

De groeimarge van deze devices is nog aanzienlijk, aangezien de aankoopintenties tussen beide golven gestegen zijn van 31 naar 36%.
Andere insights:  

52% van de smart speaker bezitters heeft meer dan een device. Bijna een derde van de Nederlandstaligen en de 35-59-jarigen heeft er minstens twee.
De favoriete plek voor de smart speaker is het salon (65%), gevolgd door de keuken en steeds meer de slaapkamer (31% voor elk van beide); 12% gebruikt hem ook in de badkamer en 11% in de eetkamer.  

Bij de merken is en blijft Google met stip nummer een: 72% vs 25% voor Amazon en 16% voor Sonos dat duidelijk zakt (opgelet: mensen kunnen meerdere devices hebben). Als we naar de aankoopintentie kijken, zal Google zijn leidersplaats niet gauw verliezen. Meer dan de helft van de respondenten citeert Google Home vs. 17% Sonos en 16% Apple.   

Als we naar het gebruik kijken, wordt volgens de studie steeds meer productinformatie verzameld via de smart speakers (44% vs. 36% tijdens golf 3). De vraag is van hetzelfde niveau als nieuws beluisteren. Het opvragen van recepten is sterk toegenomen: van 32% tot 40%. Online aankopen gebeurt door meer dan een respondent op vier (28%). Verder blijft muziek beluisteren het vaakst geciteerde gebruik van smart speakers (68%).  

"Hoewel dit cijfer daalt met 8%, weet een respondent op vijf nog steeds niet wat een smart speaker is. Dat aantal ligt hoger bij de Nederlandstaligen, vrouwen en 35-59-jarigen. De helft van de niet-gebruikers heeft geen belangstelling om een toestel aan te schaffen. Het is dus nog steeds belangrijk te communiceren over de meerwaarde van smart speakers", aldus Damien D'Ostuni, head of innovation & activation bij Wavemaker.  

Vocal assistants ook almaar populairder  

Wat 'voice' betreft, blijven de vaststellingen ongewijzigd. Gepersonaliseerde stemmen genieten de voorkeur van een derde van de respondenten, meer bij de Franstaligen (37%), vrouwen (35%) en 18-34-jarigen (36%). Globaal zijn de favoriete stemmen vrouwelijk en rustig. Bekende stemmen zijn populair: gemiddeld zou 40% van de respondenten het leuk vinden dat merken zo'n stemmen gebruiken, zeker bij de 18-34-jarigen (44%), Nederlandstaligen (40%) en mannen (38%).  

Het gebruik van vocal assistants neemt sterk toe (+17%) en geldt voor 34% van de respondenten. Het is selectief bij de 18-34-jarigen (45%), mannen (40%) en Franstaligen (38%). De assistants worden vooral gebruikt op smartphones (79%) en in de auto (28%), maar het gebruik wordt steeds meer ingeburgerd op smart speakers (25%), een stijging met 56%. Die groei is vooral te danken aan de Nederlandstaligen, vrouwen en 35-59-jarigen.  

Het volledige (betalende) onderzoek is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE