Fr

INTELLIGENCE

TNS en Kantar publiceren nieuwe bereikcijfers van de Luxemburgse media

Vrijdag 14 Mei 2021

TNS en Kantar publiceren nieuwe bereikcijfers van de Luxemburgse media

TNS Ilres en Kantar Belgium maakten de eerste resultaten bekend van hun tweejaarlijkse studie naar de bereikcijfers 15 van de Luxemburgse media voor 2021. Die wordt gevoerd in opdracht van Editpress, IP en Saint-Paul. De field liep in twee golven, van half februari 2020 tot eind juni 2020 en van half september 2020 tot half februari 2021.
 
Wat de dagbladpers betreft wordt de markt nog steeds overheerst door de groep Saint-Paul (een filiaal van Mediahuis) en diens Luxemburger Wort. De krant blijft stabiel met een ontdubbeld nettobereik (papier+e-paper) van 149.200 lezers en een reach van 28,4%, voor de gratis krant L'essentiel van Edipress; die telt 114.300 lezers (21,7%), cijfers die ook stabiel blijven.
 
Ook bij de weekbladen overheersen de titels van Saint-Paul die gecommercialiseerd worden door Régie.lu de markt: Télécran is nummer een met 65.400 lezers (-5%) en Contacto, het blad in het Portugees dat 46.200 lezers telt en lichtjes stijgt, staat op drie. Tussen beide in vinden we Revue d'Edipress (46.900) dat daalt met 4%.
 
Bij de maandbladen verstevigt Maison Moderne het leadership van PaperJam (62.700) dat een vooruitgang van 6% boekt. Bij de periodieke pers vermelden we nog Auto Revue (53.200) en Auto Moto (48.900). 
 
Naast de Wort blijft het andere sterke medium in Luxemburg RTL Radio Lëtzebuerg. Dat gaat 2% vooruit en spreekt 150.700 luisteraars aan (een reach van 28,7%). De twee andere meest beluisterde radiozenders zijn Eldoradio (-3% tot 76.700 luisteraars) en L'essentiel Radio dat een recordstijging van 13% neerzet (49.900).
 
Op televisie bereikt de lokale zender RTL Télé Lëtzebuerg 119.100 kijkers (22,6%) - 162.500 in ontdubbeld lineair/internet nettobereik (met inbegrip van RTL Zwee), een stijging van 9% - en ver voor TF1, de tweede grootste zender van het land (56.300).
 
RTL.lu (217.800) en lessentiel.lu (157.000) blijven de twee meest bezochte websites; ze stijgen beide sterk, met respectievelijk +16% en +11%. Op drie volgt wort.lu (99.700) dat heel licht stijgt.
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE