Fr

TRAINING&BOOKS

De Outbrain Academy doet haar intrede in België

Zondag 16 Mei 2021

De Outbrain Academy doet haar intrede in België

De Outbrain Academy die in heel wat landen al goed gerodeerd is, opent nu ook haar deuren in België: in het Frans en in het Engels, om precies te zijn. Ze is gratis en op verzoek online beschikbaar; deelnemers vinden er een opleiding die bureaus en adverteerders begeleidt in hun native advertising strategie, met een heus certificaat aan het einde. Tekst en uitleg door Magdalena Flick, managing director Benelux bij Outbrain.
 
3000 deelnemers hebben de unieke opleiding inzake native advertising al gevolgd, maar de Outbrain Academy gaat haar footprint nog aanzienlijk uitbreiden, want jullie gaan simultaan van start in een hele reeks nieuwe landen.
 
Dit programma was tot dusver inderdaad beschikbaar in de meeste Angelsaksische landen, waar we al konden rekenen op de deelname van meer dan 3.000 experts die een gemiddelde score van 4,8 op 5 toekenden aan onze opleiding.
 
Voortbouwend op dit succes lanceren we het programma nu in andere talen en zullen we het implementeren op andere markten zoals Italië, Brazilië, Spanje, Portugal, Frankrijk en België, waar trainingen beschikbaar zullen zijn in het Engels en Frans.
 
Hoe is het programma opgevat?
 
De Outbrain Academy streeft ernaar om alle terugkerende vragen van mediabureaus en hun klanten te beantwoorden om voor opheldering te zorgen in de complexiteit van native advertising. Zo behandelt de training bijvoorbeeld het belang van de integratie van native advertising in een marketingstrategie. Daarnaast toont ze hoe essentieel het is te streven naar boeiende in plaats van opdringerige reclame, de mediaondersteuning en advertentieformaten te diversifiëren en de prestaties te meten met behulp van betrouwbare indicatoren.
 
De opleiding is opgedeeld in zeven relatief korte modules en kan dus worden afgerond in minder dan anderhalf uur. Elke sectie wordt gevolgd door een quiz van zes vragen en deelnemers die 70% of hoger scoren, krijgen na voltooiing van de cursus een Native Advertising Expert Certificate.
 
Om precies te zijn beginnen we met uit te leggen wat native advertising is, hoe deze formaten ontstaan zijn en hoe ze een revolutie teweegbrachten in digitale reclame. We beschrijven ook het ecosysteem rond native advertising. Vervolgens leggen we uit hoe we kunnen investeren in het Open Web en hoe we de mediamix kunnen diversifiëren buiten de walled gardens van Facebook en Google. We hebben het over strategie, het belang van premium contexten en creatieve planning en over creativiteit in het algemeen. We overlopen ook tools, best practices, enzovoort.
 
Dat doen we allemaal in een gebruiksvriendelijk, ‘on-demand’ en al bij al zeer verteerbaar formaat voor alle deelnemers.
 
Voor wie is deze opleiding bedoeld: tot bureaus of adverteerders?
 
In feite voor allebei. De opleiding is in de eerste plaats bedoeld voor planners en media buyers bij bureaus. Zij vertegenwoordigen het grootste deel van de deelnemers. Maar het is ook interessant voor adverteerders die native advertising in hun marketingplan willen integreren.
 
Is er een basisniveau waaraan de competentie van kandidaat-deelnemers moet beantwoorden?
 
Iedereen zal aan zijn trekken komen, zowel juniors als seniors. Zelf heb ik deze opleiding ook gevolgd: ik houd me al tien jaar bezig met native en ik kan je verzekeren dat ik nog veel heb geleerd!
 
Een ander element dat het succes van de Outbrain Academy verklaart, is dat deze oorspronkelijk is ontworpen in samenwerking met GroupM, Publicis en Dentsu, met de bedoeling zo kort mogelijk in te spelen op de marktverwachtingen en zo neutraal mogelijk te zijn. Het is echt de bedoeling om de kennis van native advertising te versterken en te positioneren als sterk alternatief voor walled gardens.
 
Welke vragen over native krijgen jullie het vaakst te horen?
 
De eerste heeft betrekking op performance marketing. Hoewel bureaus en adverteerders goed weten hoe native kan bijdragen in termen van branding en awareness, zijn velen zich nog niet volledig bewust van de verschillende hefbomen die we in alle etappes van de funnel bieden via onze CPC-modellen.
 
Een andere vraag die in België vaak naar voren komt, heeft betrekking op de reikwijdte van ons aanbod. Ik denk dat de markt niet altijd beseft dat we maandelijks ongeveer 10 miljoen Belgische gebruikers bereiken. Dat is 88% van de internetpopulatie.
 
Al deze dingen kun je leren tijdens de Academy. Ik ben ervan overtuigd dat ze helpt te begrijpen waarom native advertising zo populair is geworden, ook gezien de garanties die we bieden op het gebied van brand safety.

Archief / TRAINING&BOOKS