Fr

PARTNER CONTENT

Duivelse plannen, vol 6: hoe de RTBF geschiedenis wil schrijven

Dinsdag 11 Mei 2021

Duivelse plannen, vol 6: hoe de RTBF geschiedenis wil schrijven



Benoît Delhautor, Head of Sports bij RTBF: "In maart, bij de start van de kwalificatiecampagne voor het WK 2022, telden we gemiddeld 766.000 toeschouwers per wedstrijd. Tegelijkertijd hadden ongeveer 1,8 miljoen mensen op sociale netwerken interactie met onze inhoud met betrekking tot de Rode Duivels. Dat is enorm! Hieruit blijkt dat de Belgen van de partij zijn en vooral dat ze overal en op alle platforms op ons wachten."  

De lat ligt dus hoog voor de opvolger van de emblematische Michel Lecomte, die in januari met pensioen ging. Maar Benoît Delhautor kan rekenen op perfect geoliede troepen om "de Duivels zo dicht mogelijk te volgen", de leuze van de RTBF ter gelegenheid van dit EK. De openbare omroep hoopt dat het een historisch tornooi wordt, zoals blijkt uit de slogan van deze editie: "Make History!"  

Op televisie zullen de live uitzendingen, voor het grootste deel ter plaatse becommentarieerd en geanalyseerd worden. Uiteraard zullen ze een dominante plaats innemen in het programmarooster, met niet minder dan 51 wedstrijden die voornamelijk op Tipik worden uitgezonden, met uitzondering van de openingswedstrijd, de wedstrijden van de Rode Duivels en de finale op La Une.  

De verschillende wedstrijden zullen worden becommentarieerd en geanalyseerd in "Le Club de l'Euro", de basis van alle live uitzendingen, voor en tijdens de wedstrijd, en in "La Buvette", na de wedstrijd. Dat betekent dagelijks rechtstreeks live uitzendingen van 16:45 uur tot 23:30 uur.  

Alles wordt in goede banen geleid door Benjamin Deceuninck (foto), die opnieuw kan rekenen op zijn team van experts - Swann Borsellino, Alex Teklak, Cécile De Gernier, Fred Waseige en Stephan Streker.  

Naast een grote dagelijkse rubriek rond het nieuws van de Duivels, zullen de twee afspraken gewijd zijn aan de anekdotes van Thierry Luthers, portretten van de spelers door Christine Schréder, nostalgische sequenties of humor met de ongebruikelijke voorspellingen van 'Alex Vizorek.  

De "Club de l'Euro" en "La Buvette" richten zich tot het grote publiek, voetbalfans en al de rest. Augmented reality, een nieuwe 3D-tool voor voetbalanalyse en een geanimeerd decor doen hun duit in het zakje in de studio. De visuele link met het publiek wordt gelegd via het scherm of op de set, naargelang de gezondheidsmaatregelen die op dat moment gelden.  

Aan digitale zijde zorgt Auvio ervoor dat zowel de live ervaring, samenvattingen en replays gedeeld kunnen worden. 

RTBF.be/Sport wordt de toegangspoort om permanent de actualiteit van het EK, en meer bepaald van de Rode Duivels, te volgen. In de aanloop naar het tornooi biedt de site een digitale minigids met een identiteitsfiche en gegevens over elke ploeg. Het hele tornooi lang worden artikels gepubliceerd om niets te moeten missen van de prestaties van de Duivels. Er verschijnt ook elke dag een digitale krant.  

Supporters kunnen hun liga en pronostieken aanmaken via de "Pronos Challenge" app.  

Op de sociale media viert interactiviteit hoogtij. De Facebook, Instagram en YouTube pagina's van RTBF Sport krijgen de kleuren van het EK, met een aanzienlijke focus op de Rode Duivels.  

RTBF Sport kondigt ook "Un Diable un Jour" aan, een nieuwe podcastserie die wordt aangeboden als opmaat naar de wedstrijd. Deze podcasts introduceren de nationale ploeg via de verhalen van de mensen die van hen houden: supporters, professionals en de naaste omgeving van de Duivels zelf. Elke aflevering neemt je mee naar de wereld van een speler vanuit drie verschillende invalshoeken: interview van een familielid, maar ook dat van een expert en een fanclub. Dat is allemaal vanaf 1 juni te ontdekken via de podcast apps en op Auvio.  

De radio hoeft tot slot niet onder te doen. Naast de openingswedstrijd, de matchen van de Duivels en alle wedstrijden vanaf de achtste finales, zendt VivaCité van 18u tot 19u30 "Complément Foot Spécial Euro" uit. De rest wordt uitgezonden op het DAB + kanaal met tv-commentaar.  

Interactiviteit loopt ook hier als een rode draad doorheen deze dagelijkse uitzending (ook beschikbaar als podcast), met David Houdret en Pascal Scimé aan het roer. Zij brengen de wedstrijden tot leven door erop te trekken binnen de zeer actieve gemeenschap van supporters. Ze zullen de Duivels ook opzoeken in hun basiskamp in Tubize en in het stadion.  

Laatste detail: het team "Complément Foot Spécial Euro" zal zijn intrek nemen in de nieuwe Media-studio in Bergen. Dankzij de technologieën zullen de kijkers van La Une TV en de luisteraars van VivaCité delen in een nieuwe ervaring om definitief "geschiedenis te schrijven".  

Meer info hier.

(foto: Martin Godfroid)